KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

lördag, oktober 16, 2010

Att kryssa på land

går bra med en Toyota Landcruiser. Det har jag antytt tidigare här i bloggen.

En dag i början på nittiotalet kom jag hem från sjön och skulle bli ledig ett par månader.

— Jag behöver byta ut min Suzuki bullbil med trecylindrig symaskinsmotor till en större skåpbil. Vi far till Raisio, sa jag åt frun.

Flera skåpbilar av märket Ford och Toyota provkördes. Valet var svårt. Plötsligt fick jag syn på en Toyota Landcruiser som stod inne i

Landcruiser

Aoutokeskus utställningshall. Priset var rätt och bilen var snygg.

— Haluan koeajaa lantkruuserin, sa jag åt försäljaren som hämtade nycklarna. Efter fem minuters provtur, och efter att ha konstaterat att när baksätet fälldes ner bildades ett flatt golv på vilket det gick att ligga raklång, sa jag: — Vi tar den!

Men försäljaren hade bokat in en provkörning till. Där stod två unga män och begärde nycklarna för att också få provköra. — Ei, perkele, sa jag. — Tää auto on minun! Jag vägrade lämna ifrån sig nycklarna.

Så blev vi bilvagabönder. Med Landcruisern for vi Europa runt i några år.

Vi kanske återkommer till det.

2 kommentarer:

Fru Venus sa...

Vi va och provkörde nya bilar idag. Jag önskar att det vore mark som gällde ännu med det priset som stod på dom...

Anonym sa...

Jag kommer med vemod ihåg min vita Landcruiser som vi kryssade runt Norden med. Alla hälsade på oss!
hälsar Uffe