KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

fredag, oktober 22, 2010

Färjsunds-och Marsundsfärjorna

dyker upp igen. Nedanfinnandes bilder har jag fått av Bosse Taipale. Mycket intressant. Tack!

Så här står det i Det åländska folkets historia V:1 1920-1990, Erik Tudeer:
"Från ingången av 1924 övertog landskapet väghållningen. Övertagandet omfattade 167 km krokig väg samt motorfärjorna vid Färjsundet och Marsundet.
...
Färjan i Marsundet var inte bra. Den måste byggas om och bl.a. förkortas med en knapp meter för att lagenligt kunna gå utan maskinist. Eftersom den var dyr i drift, kompletterades den med en nybyggd 17 fots motorbåt för persontransporter.
Färjsundsfärjan var däremot väl tilltagen och i gott skick. Några konkreta broplaner  synes inte ha varit aktuella under 1920-talet, sedan järnvägsdiskussionen tystnat. Stålfärjan på 6 x 16 m räckte väl till för den tidens trafik."

Marsund 1957 annons Färjsundet annons Marsund Färjsundet vykort Färjsundsbron 4 juli 1937 Färjsundsfärjan i Färjsundet

2 kommentarer:

Flunkbuster sa...

Tudeer...skrev inte han en deckare...under pseudonymen T Udde?
Läste den men kommer inte ihåg något så den var väl inte så spännande....

Ole sa...

Jo, men jag vet inte om det var samma Tudeer.