KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

söndag, oktober 31, 2010

I Kastelholm

kryllar det av kultur under varje buske och sten. Ta nu Fastersbyöjen, till exempel. På denna centralt belägna bördiga ö med härlig och omväxlande natur, har folk bott och format landskapet sedan urminnes tider. Ända till för ungefär ett par decennier sedan då människorna flyttade bort och lämnade byggnader och tusenårig kulturmark åt sitt öde. Detta är mycket märkligt och stor synd.

Numera är det endast något hundratal får som befolkar ön. Fåren är också mycket trevliga, vilket bilderna nedan bevisar, men dom borde blandas med levande människor.

För en etnolog eller folklivsforskare är naturligtvis en ö som Fastersbyöjen, Öjen i lokalbefolkningens mun, intressant. Därför embarkerade etnolog Conny A, med ett mindre sällskap, Träflyte och kursen sattes mot Öjen.

Troll

Skogstrollet höll ett vakande öga på kulturlivsforskarna i Öjens skogar.

Tjärdal

Tjärdalen mättes upp och dess GPS-koordinater fastställdes.

Brunn

Den gamla brunnen är full med klart, kallt vatten.

Ole med får

Medan folklivsforskarna jobbade på passade Träflytes kapten på att mata fåren.

Träflyte

När dimman tätnade och skymningen var bara en timme bort styrde Träflyte tillbaka mot hemhamnen efter en allt igenom lyckad dag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Känner igen mig själv när jag ser bilderna... Älskar ju att vara ute i markerna och leta "minnen"
Var ligger den där ön Ole?

Mässkalle

Hulda sa...

Men du, sånt här tycker jag är spännande! Jisses vad en stehög kan berätta, för den som kan höra... Och så är tidens gång, bygder avfolkas och åkrar och ängar växer igen... och försvinner.
Jag brukar roa mig med att gå och leta husgrunder i skogen, för har har bytt mycket folk en gång i tiden. Och i fredags hittade jag faktiskt en grundsten på en åkerö!
Hulda