KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

söndag, oktober 03, 2010

Lysande fiske trots idiotiska förbud

är det i Töftöfärjans propellerströmmar.

Ingenstans går det att fånga så oresonligt mycket fisk som i Töftöfärjans kölvatten. Det har folk känt till sen urminnes tider, höll jag på att säga, och reservfärjans fästen har varit plattformar för abborfiske i många år.  Baltiska gästarbetare, bland andra, såg här möjligheten att skaffa billig mat, dom har ju dålig lön. För att få stopp på fisket satte trafikavdelningen för några år sedan upp skylten längst ner på bilden. Det hjälpte inte. Främlingarna förstod inte vad där stod. I fjol sattes den översta skylten upp. Ingen text, nu skulle här jävlaranamma inte skyllas på att man inte förstod.

Igår flinade jag belåtet när jag såg de oönskade fiskarnas senaste drag. Får man inte fiska från färjfästet skaffar man båt och fiskekort men fiskar på samma ställe ändå. Folks framåtanda är underbar!

Varför får dom inte fiska från land, då? Jo, det är väl något fiskelag i Vårdö som ligger åt trafikavdelningen och tvingar dom att sätta upp dessa jävla förbudsskyltar, tror jag.

Vilken sorts skylt ska man sätta upp nu då? "Förbjudet att vistas på vattnet", eller?

Så här skrev jag om idiotiska skyltar i fjol >>

Idiotiska skyltar













Abborfiske...

i Töftöfärjans propellerströmmar.

Och så avslutar vi med bilden av en färjförare  vars skägg
klyvs i ett uppskattande flin när han ser att folk hittar
på motdrag mot skyltidioterna.

7 kommentarer:

Pettas sa...

På Isaksöbron i våra nejder samlades folk både hemifrån och bortifrån och pilkade strömming under den korta period som gäller. Den sociala tillvaron var stor och alla som stod på den breda bron var noggranna med att inte ställa till det för de få förbifarande bilarna som också gärna stannade upp för att se på fångsterna och för att prata litet. Men ack, så var det ju någon med ett ont öga som inte kunde tåla det hela och så blev förbudet ett fakta så småningom, stora skyltar lades upp, skyltar som någon/några saboterade och troligtvis kastade i havet. Vem vet ingen annat än de själva. Värre anordningar skruvades fast allt eftersom skyltarna försvann. Med facit i hand så står några få entusiaster kvar på bryggan nedanför, medan de flesta finns i båt. Balterna finns också här och de står på bron för de förstår ju inte svenska och för min del skulle det få stå hur många som helst där, det finns rum för både bilar och människor. Hjärterum borde ge stjärterum, men då måste det ju finnas rum i hjärtat först förstås.

Fru Venus sa...

Jag har aldrig riktigt förstått det där. Jag vet ju inte säkert, men nog måste det finnas så mycket fisk att folk skulle få fiska till husbehov!

Anonym sa...

Det är inte fråga om tillgång på fisk. Det är fråga om att några människor trivs och har roligt. Det är för en del någonting som måste förhindras och trafikavdelningen låter inga kostnader stå i vägen för att se till att så blir fallet. Oj, vad det har satts ner pengar på dessa idiotskyltar!

Ole sa...

Just det, innan skyltarnas tid var reservfärjans fästen på Prästö och Töftö samlingspunkter. Folk fiskade, umgicks och hade roligt. Som ålänning var jag stolt när jag tänkte att gästerna på detta sätt får en positiv bild av oss. Före skyltarnas tid var det förresten många ålänningar som fiskade abborre vid färjpasset också.

Anonym sa...

Tycker det verkar som du e helskärpt vid dina joy stick....
Mässkalle

Anonym sa...

Nu jäklar!!!!! Jag e en officiell följare nu.

Mässkalle

Ole sa...

Tck för det, Mässkalle! :)