KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

söndag, oktober 10, 2010

Världens minsta linfärja

kallar Törebodafolket linfärjan Lina som går över Göta kanal. Tack för bilden, Mässkalle.

Apropå linfärjor så har det ju på Åland funnits en som gick över Marsund ända fram till den 23 november 1959 då Marsunds bron blev färdig. Nu vill jag ha hjälp. Finns det någon som har bilder av Marsundsfärjan och Färjsundsfärjan? Skicka! Stor ära genom berömligt omnämnande i denna blogg ska vederfaras den som skickar bilder.


Linfärjan Lina i Töreboda.

5 kommentarer:

Fru Venus sa...

Sorry, före min tid, flöt iland först 1981...

Bosse Taipale sa...

Det finns ett foto på den här sidan
http://www.alandstidningen.ax/article.con?iPage=4&id=19892

Ole sa...

Tack, Taipale!

livet i en låda sa...

Har tyvärr ingen bild på nån av färjorna men min farmor har åkt färjan som gick vid färjsundet. Jag kan skicka en bild på henne om det går lika bra? ;-)

Ole sa...

Visst, skicka bild på farmor ;) men ännu bättre är det om du ber henne berätta för mig allt hon kan om färjan.