KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

tisdag, november 16, 2010

En liten förklaring,

till bloggens förändrade utseende och funktioner kommer här.

När jag startade bloggen i september 2007 hade Blogger ingen färdig mall med tre kolumner. En sådan ville jag ha så jag knåpade ihop en egen genom att modifiera Bloggers html-kod. Det fungerade bra länge, men så kom blogger med nya gadgets, bland annat funktionen där man delar inläggen och bara lägger upp en ingress på startsidan. Detta fungerade inte med min hemmagjorda mall så när Blogger kom med trekolumnsmallar så beslöt jag att ändra till bloggermall för att få alla deras gadgets att fungera..
Strax tillbaka
Jag har länge sneglat på bloggar som har bara en ingress på huvudsidan och så en länk, typ “Läs mer”, som man klickar på för att få fram hela storyn. Det är bra. Bloggens startsida rymmer fler inlägg och man behöver inte scrolla så mycket. Som ni kan se är nu funktionen införd i denna blogg.

En annan nymodighet har jag infört idag. Längst ner finns en fråga “Vad tyckte du” och två knappar “Gilla” och “Ogilla” som läsaren kan klicka på. Jag tänkte så här: Bloggen har 1000 unika besökare och 1700 sidvisningar i veckan. Ingen jävel, utom tre (tack Pettas, Fru Venus och Mässkalle) kommenterar. Om jag sätter dit en gilla-knapp som i Facebook kanske fler vågar visa att de läser genom att klicka på gilla/ogilla. Jag kan ju inte se vem som klickar så det är riskfritt även att klicka på ogilla-knappen. Nå, jag tar en risk här, förstås. Om det blir bara ogilla-reaktioner så är det ju inte roligt. Ha! Om det blir mest ogilla tar jag bort ogilla-knappen och lämnar bara gilla-knappen kvar.Kär

Reklamen då? Man behöver ju inte ha reklam för att använda blogger. Nå, det är mest på skoj, men faktum är att jag tjänat ett par hundra dollars under åren genom att läsare har klickat på reklamen.

Varför i jessu namn har du reklam på finska? undrar någon.

Jo, se det är något jag inte kan påverka. Google vet att Åland ligger i Finland och då tycker Google att vi ska  prata både finska och svenska.
Det är okej, jag har inget emot finska.
Ha en skön kväll! Och glöm inte att klicka på gilla/ogilla!

Inga kommentarer: