KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

söndag, november 28, 2010

— Förlåt, de e jävligt grymt

när man inte får behålla livet, sa Haddock och klappade den döda råflickan på halsen.  Han drog henne ut ut ur bilen och lade henne försiktigt i en mjuk snödriva.

Det började så här:

“Come they told me, pa rum pa pom pom
A new born King to see, pa rum pa pom pom….”

Sittande i förarsätet i Transitens varma hytt sjöng Haddock med stormpiskad stämma  librettot i "Den lilla trumslagarpojken" medan Godbyvägens köldgnistrande snövita slänter gled bakåt i en hastighet av nittio kilometer i timmen.

Mitt i en hög ton skymtade kaptenen under bråkdelen av en sekund en rörelse på vägrenen. Rådjur! Tvärnita inte nu, då bär det åt helvete, det är halt på vägen! blixtrar hans undermedvetna. Men det spelade ingen roll. Han hann ändå inte röra bromspedalen innan det small.

På med varningsblinkern. Parkera så nära snövallen som möjligt. Fyra, fem bilar manövrerar försiktigt runt rådjuret som ligger mitt i körbanan. Ingen stannar. Snabbt fram till djuret. Hon är död. Blodet pumpar från en skada i bogen. Blod rinner från hennes näsborrar. Hugger tag i djurets bakben och släpar henne de trettio meterna till bilen. In med kroppen i skåpet. Snabb koll av bilens framparti. Inga synliga skador.

Som en följd av denna dagens händelse finner sig Haddock vara ansvarig för en död råget. Det blir begravning i morgon.

P1020129

9 kommentarer:

Pettas sa...

Mardrömmen personifierad. Jag har en kniv, vass som attan, i bilen för att ha som extra hjälp om pinan blir onödigt lång om en rådjursolycka sker på vägen. Hoppas innerligen slippa.

Georg sa...

Jag beklagar verkligen! Jag tror mig veta hur det känns. För en hel del år sedan körde jag på en räv här i Täby, på natten inne i samhället. Jag upplevde det som något oerhört svårt och det tog mycket lång tid innan jag kom över det.
Därför kan jag bara beklaga...

Anonym sa...

Usch ja... Vet hur det är fast mä Älgar

Mässkalle

Christoffer Sandberg sa...

Usch! Hemskt att vara med om de! Tur att du lyckades hålla dig på vägen.

Hoppas det blir en fin begravning och lägg gärna upp en bild från den så vi andra får "vara med".

Anonym sa...

Ja, jag har tagit fem stycken hittills, med varierande skador på bilen. Det skall väl bli rådjursstek till jul nu?

Kapten Haddock, sa...

Nä, ingen rådjursstek och ingen begravning heller. En lokal viltvårdare tar djuret till bete i sina mårdhundsfällor. Livet är grymt...

Anonym sa...

Synd på fina stekar!

Selma sa...

Du tog väl med dig rådjuret och vips så har du kött i mängder.

olgakatt sa...

I Sverige tillfaller trafikdödat vilt jakträttsinnehavaren på den aktuella marken. Är det likadant på Åland?
Känner markägare som inte tycker det är kul att bli väckt mitt i natten av polisen när någon krockat med en älg...