KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

lördag, november 20, 2010

Husbåt

— Ljuva sirener, när jag kollar läsarstatistiken i bloggen finner jag att detta oansenliga inlägg om husbåtar är det mest lästa, alla kategorier! Det finns hopp för mänskligheten! Husbåtintresset är stort, men knappt någon vågar skaffa en. Nu tar jag det gamla inlägget, dammar av det, fixar lite ny text och bifogar en bild av vår egen husbåt som inte är byggd för permanent boende utan är en flytande fritidsstuga, däcksyta 48 kvadratmeter, bostad 14. Hon drivs fram av en 25 hästars fyrtakts utombordsmotor i den nöjaktiga farten fem knop. Hon är dock vinterbonad och varm så att hon kan användas hela året, även när hon ligger fjättrad i trekvarts meter tjock is vid bryggan. Den lilla bastun som finns ombord är skön att använda året om. Vi har sovit ombord när det var minus tjugo utanför.

Husbåten Ole Träflyte under Färjsundsbron

Och här börjar det gamla inlägget som jag skrev 27 oktober 2008.

alt

Det har väl inte undgått många att vi har haft husbåt i snart tjugo års tid. Först en husvagn på vattnet och sedan sex år tillbaka en fjorton kvadratmeters flytande stuga.

Nog har vi undrat över att denna fantastiska form för båtliv - den bästa - inte är mera utbredd.

Men nu börjar det röra på sig. Tiden är mogen. Världen börjar förstå att man ska bo på vattnet. Inte bara på fritiden, utan året runt.

Över hela världen ritas flytande villor. Ja, på sina håll planeras hela flytande städer. Hela bostadskvarter, flytande, finns redan i Holland och Tyskland.

Hotet om klimatförändring och stigande havsnivå hjälper till.

Kolla här först >>

...och här >>
...och här >>
.. och här >>

4 kommentarer:

BP sa...

Ja det verkar trevligt med träflyte.

Det får nog lov att bli en sådan när alla hus på landbacken är färdigt byggda.

Du ställer väl upp med lite goda råd?

Ha en bra dag!

Fru Venus sa...

Som sagt, när jag vinner på Lotto, kan du vara sakkunnig när det ska byggas en husbåt åt mig?

Kapten Haddock, sa...

Jojo, goda husbåtråd är inte dyra, å ni e välkomna på studiebesök...

Hulda sa...

OK, då har jag förbättrat statistiken, hmm, svårt ord, för jag har nog läst de flesta av husbåtsinläggen. Det är ju på någe vis mysigt med husbåtar,trots att jag är en landkrabba. Så skriv mer om Träflyte och visa gärna mer bilder, inifrån också.
Hulda