KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

fredag, november 19, 2010

Moln över Suez

av Georg I Hindersson.

Min Gode Captain Haddock, du pratar varmt om Loch Lomond men tyvärr ingenting om tilltugg eller ”något passande vid sidan av” – jag har kanske kommit på något ”passande”.

När jag nu sitter här i min lilla skrivarlya och med vemod åter tittar på den fina bilden av tankern Sirius du tidigare satte in, minns jag vad som hände ombord på den båten under min första resa genom Suezkanalen.

File:Suez Canal Bridge.jpg

Vi hade hunnit kanske halvvägs genom kanalen när lotsarna på bryggan förordade befälet att se till att alla ventiler och andra öppningar omedelbart stängdes. Orsaken till detta uppmärksammades ganska snart. En bra bit ute över öknens dyner såg vi en väldigt vidsträckt mörk skugga böljande närma sig kanalen. Ett svart jättelikt och otäckt moln som pulserande tog sig fram genom att en tätare skugga inne i molnet ömsom var nära marken ömsom högre upp i luften.

Ganska snart började det droppa ner stora gräshoppor på båten medan solen helt förmörkades av mängden av dem. De verkade koncentrera sig på tankern Sirius, antagligen för att däcket var grönmålat i tron att det var en läckert saftig gräsmatta för dem att smaska i sig - vem vet?

Det var riktigt stora insekter och de kröp in överallt och på oss som inte kunde låta bli att stanna ute för att verkligen få uppleva en sådan händelse. Ljudet de gav ifrån sig var mardrömslikt! Ett sorts rasslande ljud som man ibland hör under skräckfilmer.

Det låg stora drivor av insekterna, riktigt stora baddare alltså, överallt ombord. Märkligt nog dog de flesta som landade, kanske av det skållande heta däcket eller varhelst där de nu landade. De bara landade och dog efter ett tag. När anfallet lugnat ner sig började däcksgänget sopa ihop dem och skyffla dem överbord, men det jobbet verkade aldrig ta slut.

Som sagt sitter jag nu här och minns andra sammanträffande med insekten ifråga, dock i en annan form. Egentligen borde vi den gången i kanalen ha skyfflat dem i säckar och fryst ner dem för transport till exempel Indonesien där de är en delikatess som rostade, gärna kryddade med chili och basilika. Alternativt sänt dem till Mexico där man kallar dem chapulines och äts som exempelvis botana, tilltugg till en kall öl.

Men nu Dear Captain, bör man passa sig för det, som ett varningens ord i sammanhanget. Just gräshoppor är som regel fulla av nematodes, rundmask som även infekterar människor, om nu dessa botanas inte är tillredda enligt alla konstens regler vill säga.

2 kommentarer:

Kapten Haddock, sa...

Tack för trevlig berättelse, Georg. Har själv aldrig sett gräshoppssvärmar fastän jag farit i trakterna - inte heller har jag ätit chapulines, tror jag.

georg sa...

Personligen tror jag att det måste till åtskilliga shots av Loch Lomond innan jag förser mig med en näve chapulines som tilltugg. Nej, det hör inte till vår nordliga tradition precis.
Vi håller oss till "brännvin och gurkor", eller hur nu den gamla vitsen låter.
All the best! från Georg