KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

söndag, december 26, 2010

Efterlysning

JAG EFTERLYSER släktingar till Uno Ekblom från Eckerö som med motorbåten Eckerö gjorde en uppmärksammad resa från Eckerö till New York sommaren 1939. Jag har här i bloggen skrivit om den fantastiska färden. Läs blogginlägget här >> Finns det nulevande släktingar till Uno Ekblom på Åland som vet mer om hans liv. Ekbloms bedrift borde få den uppmärksamhet den förtjänar. I nuläget vet skriftställaren inte tillräckligt. Alla upplysningar mottas med tacksamhet. Hör av dig i en kommentar här nedanför eller eller ring +358 400 142 622

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Haddock
Jag var ute och googlade på nätet och hittade en intressant story på båtmagasinet av Claes Dahlberg om Uno Ekblom ganska bra fakta, nu har jag översatt det från norska till svenska. men kolla om det går att komma till det på addressen som jag har nedan

www.batmagasinet.no/.../367656CF0B290F29C125761800481173?

Mvh ännu Ö-by tomte

Kapten Haddock, sa...

Tack, jo, jag har också hittat artikeln. Det framkommer ju där att Uno Ekbloms änka hette Agnes Andersson och bodde i Eckerö när artikeln skrevs 1997. Det är ju inte tillåtet att använda en artikel som norska Båtmagasinet har copyright på hur som helst så jag har sänt en anhållan till chefredaktören om att få översätta och publicera den.
En annan anmärkningsvärd sak som kommer fram är att en av Ekbloms besättningsmän, Alfred Åström, ett par år tidigare hade simmat över Ålands hav från Eckerö till Grisslehamn. Jag som trodde att Sally Bauer, som jag också har skrivit om, var den första.
Forskningen går vidare.

Anonym sa...

Hej igen
Jag får inte fram något om Alfred Åström som borde ha simmat över Ålands hav vid tidpunkten 1937 och Sally Bauer 1938, men det står heller att hon inte var först så det här måste man kolla opp lite mera.

Mvh Eriksson alias Ö-tomten

Hulda sa...

Lycka till med din jakt!
Hulda

Kapten Haddock, sa...

Jakten har gett resultat. Mejl och telefonsamtal har kommit in. Nu får detta upprop försvinna neråt i minnenas arkiv.