KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

fredag, december 31, 2010

Knock Nevis är död

Knock_Nevis

Det största mobila objekt människan någonsin byggt är kapat i småbitar av barfota bruna gubbar på stranden vid Alang  i Guarajat, Indien.

En så här stor båt kommer sannolikt aldrig att byggas igen. Här är historien om hennes liv:

Hon byggdes vid Sumitomo Heavy Industries Oppama-varv i Japan och skulle ha varit färdig 1976. Det grekiska rederiet som var beställare hade dock fått ekonomiska problem och kunde inte ta emot fartyget. Hon behölls av varvet och döptes till Oppama.

Så småningom hittade varvet en köpare i Hong Kong-baserade Orient Overseas Container Line. Köparen ville dock att fartyget skulle förlängas. Två år senare var hon klar och fick namnet Seawise Giant.

Den 14 maj 1988 stävade Seawise Giant genom Hormuz-sundet med full last av råolja från Iran när hon attackerades av irakiska stridsplan. (Kriget mellan Irak och Iran rasade) Seawise Giant skadades svårt och sjönk.

När kriget var slut köpte Norman International vraket, fick det att flyta och bogserade giganten till Singapore för reparation. I oktober 1991 trädde hon åter i tjänst. Nu hette hon Happy Giant.

Senare samma år köpte norske redaren Jörgen Jahre fartyget för 39 miljoner USD och omnamnade henne till Jahre Viking.

År 2004 köptes hon av First Olsen Tankers, fick namnet Knock Nevis och placerades som flytande oljedepå vid oljefältet Qatar al Shaheen i Persiska viken.

I januari detta år döptes hon om till Mont och rustades under Sierra Leones flagg (ägare var nu Amber Development Corporation) för en singelresa till Indien. Väl framme i Alang kördes hon upp på stranden och i skrivande stund torde hon vara borta från jordens yta.

Ett av hennes ankaren, som väger 36 ton, sparades och ska ställas ut på Hong Kong Maritime Museum.

Stålmängden de indiska arbetarna har fått ut av henne torde räcka till två nybyggen åt Viking Line.

Oppama/Seawise Giant/Happy Giant/Jahre Viking/Mont
  • Length: 458.45 m
  • Beam: 68.8 m
  • Draught: 24.611 metres
  • Depth: 29.8 m
  • Propulsion: Steam Turbine, 50 000 hp
  • Speed: 16 knots
  • Capacity: 564,763 DWT
I full last och full fart fram hade fartyget en stoppsträcka på 8 kilometer. Svängradien var 3 kilometer.

Jahre Viking på YouTube >>
Fantastiska bilder från skrotningsvarvet >>

5 kommentarer:

Fru Venus sa...

Återanvänds materialet eller är det bara skrot?

Kapten Haddock, sa...

Stålet återanvänds, kan bli nya båtar. Gott Nytt År, fru V.

Anonym sa...

Jag önskar er båda ett riktigt GOTT NYTT ÅR och nya besök på Åland...

Mässkalle

Kapten Haddock, sa...

Gott Nytt År, fru Venus och Mässkalle. En kryssning med Träflyte med fru Venus och Mässkalle ombord skulle nog överträffa mycket...

olgakatt sa...

Gott Nytt År, kapten! Hoppas 2011 ger mig tillfälle att se både kapten, kaptenska och Träflyte!
Apropå Knock Nevis meddelar maken att han ett flertal gånger varit ombord på Pierre Guillaumat där han konstruerade elektronisk utrustning. PG är inte så mycket mindre, 554000 ton.
Jag tror bestämt att jag föredrar Träflyte, dock utan att ha sett någondera!