KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

fredag, december 10, 2010

Till Lettland

antyddes det här i bloggen att Haddock och Kirsikankukka ska fara efter sabbaten. Målet verkar bli den goda staden Cēsis. Det blev klart idag.

Cēsis är så fin att den är kandidat till titeln Europas kulturhuvudstad 2014. Vi får se hur det går. Staden hyser 18000 invånare och ligger vid floden Gauja, ca 80 km nordost om Riga.

Cesis_Burg
En gammal borg i ruiner är en av de största sevärdheterna i Cēsis. Och en gammal förfallen borg är ju bra att ha. Det vet vi ålänningar. Till er utlänningar som inte känner Åland säger vi bara Kastelholm.

Raunas varti
Gata i Cēsis. Det lär väl inte se ut så här när Haddocks Ford anländer på måndag. Prognoserna säger att snön ska vräka ner öve Baltikum och temperaturen kryper ner till minus 20 på nätterna i början av nästa vecka.

Håhåjaja, där ser man. Skulle nog ha åkt till Skavsta och tagit RyanAir till Turks & Caicos istället.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vill bara meddela herr Haddock att mässkalle mycket väl känner till Kastellholm samt lite grann om Bomarsund, det som e kvar av det...

Mässkalle

Hulda sa...

Jojo, jag har nog vart till kaptens krokar några gånger och tagit mig runt med tvåhjuling, hulda-driven, ett par gånger och sett en och annan ruin och t.o.m. hela hus. Åland är greit, annars åke vi inte dit! Lettland har jag dock missat, men det verkar också tjusigt. Jag är ju ruin-romantiker typ. Och till slut ansluter jag mig till din vägra-vinter-klubb.
Hulda

Kapten Haddock, sa...

Åkej, Mässkalle. Och om du hade tänkt dig vidare studier i området så är du välkommen.

Hulda!Är inte Åland uselt ställe för en ruin-romantiker? Vi har ju bara en. Väkommen i vvv-klubben.