KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

söndag, januari 09, 2011

Aina Cederblom, världshavens vagabond




Nu ska jag berätta om Aina Cederblom. Först lånar jag lite text av Stig Sandelin:

Aina Cederblom  (1896 – 1986 ) var en märklig person. Hon älskade äventyr, for ensam med sin lilla femmeters snurrebåt till Svarta havet och Medelhavet, till de grönländska isvidderna och  gjorde fantastiska båtfärder i fjärran östern. Då tog hon sig med sin lilla öppna båt från Sri Lanka till Indien, sedan till Vietnam, Java och Filippinierna, tusentals sjömil, de flesta över öppet hav.

Hon var en världshavens vagabond och äventyrerska.

Aina Cederblom var också människovän. Till yrket var hon teckningslärare och textilkonstnär. Hon var också mycket intresserad av vävning och startade vävskolor både på Färöarna och i Brasilien. Hon gjorde också en enastående insats vid Finlandshjälpen, då hon bl a med egen skuta skeppade nya hus till finländare, som drivits bort från sina hem.

Ovanstående text är alltså kopierad från Stig Sandelins webbplats där han skriver om Aina Cederbloms fantastiska resor. Läs om Ainas alla äventyr här:  http://historiskt.se/inledning.htm

År 1980 startade den populära teve-serien Här är ditt liv i Sveriges Television. Lasse Holmqvist var programledare. I det fjärde programmet som sändes lördagen den 25 januari var Aina Cederblom huvudpersonen. Lasse Holmqvist ska senare ha sagt att programmet med Aina Cederblom var det bästa av alla han gjorde i hela serien.

Hela det en och en halv timme långa programmet finns att se på SVT Play. Beväpna dig med ditt favorit-teve-tilltugg och titta på filmen nedan. Ditt öga kommer inte att vara torrt när du sett programmet, jag lovar.

7 kommentarer:

Fru Venus sa...

Tack för tipset, det är säkert intressant!

BP sa...

Hej Ole,

Mycket intressant!

Jag kan tipsa om www.kumlinge.ax och så klickar du fram vår inflyttningsfilm som är gjord av Johan Karrento. Väldigt fina bilder och musik av en av många lovande musiker från Kumlinge nämligen Yohan Leonard Henriksson. Mitt då halvfärdiga hus skymtar förbi i filmen.

Men en varning; du kanske blir så sugen att du tar träflyte och flyttar till kumlinge tvärt!!

Anonym sa...

Hö,hö e int kumlinge kommun Gud glömde?? skämt å sido. Jag var där i början på åttiotalet och byggde nytt färjfäste på snäckösidan för den vajerlösa vajerfärjan och då stod vi utbölingar inte högt i kurs i Kumlinge, vi kunde packa ihop och ta nästa färjon tebaks.Men det e längesen nu.
P.s BP hus e de huset efter det takstolarna syns?

Eriksson

Kapten Haddock, sa...

Har kollat filmen BP. Trevligt, jo. Det blir väl i hamnen i Seglinge jag bosätter mej.

Marianne sa...

Så intressant. Just nu står tv:n på så det blir omöjligt att titta på filmen, men jag ska försöka se den i veckan. Mycket intressantare än de flesta kändisar.

BP sa...

Eriksson det är huset där takstolarna syns.

Anonym sa...

Då ska jag titta en gång till, hus e nämligen nästan lika intressant som båtar, vill nu minnas att ÖS HE nämnde något om färgsättningen som jag har blått och mörkblå som BP ev. tänkte måla, välkommen å titta om intresse finns.

Eriksson