KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

fredag, januari 07, 2011

Att talja fisklådor

I en bloggpost för  att par dagar sedan berättade jag om astronautpennan som NASA tog fram på 1960-talet till en kostnad av 1,2 miljoner dollars och att ryssarna använde blyertspennor som funkade lika bra.

Bloggläsaren kapten BP skrev en kommentar till detta:

"... skulle NASA ha frågat en styrman som taljat fisklådor i regnväder vilken penna som funkar bäst så kunde man nog ha sparat dessa dollars..."

Just det, själv har jag taljat långvirke, tomatlådor, vindruvslådor, persikalådor, blåbärskorgar, frusen tonfisk, frusna grodlår, frusna räkor, frusna fårkroppar, kaffesäckar, pepparsäckar, telådor och gummibalar, under min tid till sjöss. Säkert har jag taljat något som jag glömt också.

Men det jag trodde var att åtminstone femtio procent av bloggens läsare inte skulle begripa vad man gör när man "taljar fisklådor." Jag väntade mig till och med att någon kanske skulle fråga.

Men ingen frågade. Vad gör man då, när man taljar fisklådor?

(Ni sjömän behöver ju inte svara, inte genast i alla fall.)

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja du det här har jag inte räknat med, men enl. ÖS HE påGS så e det att man för "talli?" d.v.s man räknar "lasten"
Väntar spänning på svaret.

Eriksson