KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

fredag, januari 21, 2011

Båten Hulda

Har ni sett en domherre äta solrosfrön? Fröet försvinner in i näbben och fyra sekunder senare kommer skalet ut ur näbbgipan. Ingen annan fågel kan skala frön så behändigt.

Terhi
Inte heller kunde någon levande människa äta abborre som Näs-Hulda, frid över hennes minne. Hon slängde en bit obenad abborre in i munnen och så kom benen ut i mungipan.

Vår snurrebåt Hulda är döpt efter Näs-Hulda och det är inte båten på bilden men en likadan. Med en blygsam rodnad i anletet erkänner jag att jag inte har en vilig bild av Hulda fastän jag ägt henne i över femton år.

Så här var det:

I mitten av 90-talet kom sjökapten Arthur Sandell, frid över hans minne, klivande in på banken där frun jobbade. “Jag tycker att gubben din behöver en snabbare båt. Nu har jag sett honom snigla förbi Näs med sin sjögående husvagn i flera år. Min Terhi är till salu.”

Jag körde på den tiden tankbåt på Medelhavet. Frun fick tag i mig på satellittelefon och berättade om Arthurs förslag. När jag kom hem for jag till Arthur med husbåten Escargot, den som Arthur kallade sjögående husvagn alltså, och köpte hans Terhi. Arthur var son till ovannämnda Näs-Hulda och naturligtvis döpte jag båten efter hedersgumman.

De tre första åren, tror jag, hade vi Hulda i sjön men husbåtlivet tog över och Hulda försummades å det grövsta. I många år stod hon under stora björken och skämdes och grät under en presenning för att ingen tyckte om henne. Men inte nu längre, som vi ska se i kommande blogginlägg.

9 kommentarer:

BP sa...

Hulda i all ära men inga är de att jämföra med en viliger julla!

Allt som går över 7 knop är stress och leder till surer maga..

Kapten Haddock sa...

Håller med. Det finns risker med Hulda. Club Marin blir för nära, bara 32 minuter bort...

Anonym sa...

Verkar som att "jullan" är kumlinges postbåt då det 3-4 dygn mellan vassarna

Eriksson å Racer

Fru Venus sa...

Ingen bild på Hulda!? Skärpning kapten H! ;-)

Anonym sa...

Jag har en 28 fötters snipa som gör 8 knop, inga blir jag stressager för de!
Mastermariner

Anonym sa...

Vad håller Akke och Subsea på med mitt i faret sydost om herröudden?

Eriksson

BP sa...

Mastermariner;

28fot = 8,5m vilket ger dryga 7m i vattenlinjen.

Alltså är det max 7 knop som du skall köra!!

Kapten Haddock sa...

Här baserar BP sina beräkningar på formeln: farten i knop är lika med koefficienten gånger kvadratroten ur vattenlinjens längd.Koefficienten för en snipa är ungefär 2,43. Formeln ger en tumregel: En deplacerande båt kan teoretiskt köras i ungefär lika många knop som dess längd i vattenlinjen. Men egentligen är 7 knop också en för hög fart som drar mycket bränsle. Vid 5 knop går en gräns. Den klumpigaste pråm kan ganska lätt drivas upp till 5 knop med måttliga hästkrafter. Min Träflyte är ett exempel. Med 25 hp går hon 5 knop. För att få upp henne i 7 knop skulle jag nog behöva 125 hp.
Oj, det blev en lång och krånglig kommentar det här, och ofullständig. Det är naturligtvis många andra faktorer som spelar in på båtens teoretiska fart med en given maskinstyrka.

Anonym sa...

Jag vet iallafall att min segelbåt som är 8m i vattenlinjen maxar 8 knop..

Mässkalle