KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

torsdag, januari 06, 2011

Den farligaste timmen på dygnet

till sjöss, vilken är det?

Dum fråga, någon sådan finns väl inte, kan man tycka. Jo, det finns dom som tror att det finns det. Nedanfinnandes text är fritt översatt från en artikel av John Konrad i gCaptain.

Och svaret på frågan är: mellan 22:24 och 23:45

shipdisaster12

På dom flesta fartyg praktiseras trevaktssystemet.  De tre styrmännen kör vakterna så här:
  • 00-04, 12-16, andre styrman
  • 04-08, 16-20, överstyrman
  • 08-12, 20-24, tredje styrman
Att överstyrman kör 04-08 och 16-20 är lämpligt därför att han också ansvarar för fartygets underhåll och då är uppe och kan övervaka dagmännen som börjar jobba klockan 08. Likaledes får han en överblick över vad som är gjort under dagen när han går på vakt klockan 16.

Andre styrman, som redan är en erfaren navigatör och även ansvarar för navigationsutrustning och sjökort, kör 00-04 och 12-16 därför att han anses kunna klara navigationen utan hjälp under de tider kaptenen sover nattsömn eller efter-lunch-siesta.

Och då återstår tredje styrman som kör 08-12 och 20-24 som anses vara bekväma tider för kaptenen att övervaka och hjälpa den oerfarne trean.

Men nu är det så, att en kapten (i alla fall en statistisk sådan) är uppe från 06-22. Klockan 22:24 har han somnat.

Så, från klockan 22:24 och till ca 23:45 (när andrestyrman purras) är fartyget i händerna på den yngste, mest oerfarne, navigatören ombord och han är då den ende av däcksbefälet som är vaken.

Nåja, jag vet inte, en trött och uttråkad andrestyrman som på hundvakten står och rättar sjökort kan nog var lika farlig som en pigg trea mellan 22:24 och 23:45 efter min mening, men det är som sagt gCaptain som har räknat ut detta.

Ships that pass in the night and speak each other in passing;
Only a signal shown and a distant voice in the darkness;
So on the ocean of life we pass and speak one another,

Only a look and a voice; then darkness again and a silence.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Nu har Think Positive och Eira lämnat Eckerö och Midas är på ingång till Mariehamn, men varför är den markerad grå på Ais:en

Eriksson

Kapten Haddock, sa...

Tja, en grå båt är ju "unspecified", det betyder väl att dom inte har pogrammerat in uppgiften om vilket slags fartg det är.

Tack för upplysningarna om Eira och TP. Fortsätt att hålla utkik :)

BP sa...

Tja statistiken stöder väl denna uträkning. Personligen tyckte jag att tiden mellan 6-7 var värst när jag gick vakt.

Med tre styrmän får alla tillräcklig vila och olycksrisken minskas avsevärt.

Nu och då ränner nån båt uppåt land och då är det ofta frågan om 6/6 vaktsystem. Det finns inga pengar i världen som skulle få mig att ta 6/6 vakt...

Anonym sa...

Var just och kollade när Midas kom in och ligger nu vackert på Linkens babords sida, men egentligen är det inte bra då dom nu ligger stilla utan frakter.

Eriksson

Kapten Haddock, sa...

Det är tråkigt att se båtar som ligger upp, jo.

Anonym sa...

Hej
Fick ett tips ang. skärgårdstrafiken 1967 med Aranda, en halvtimma trevlig underhållning, men var det bättre förr ??

Eriksson

http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=7&ag=62&t=667&a=6455

Anonym sa...

Det verkar som att Aurora avbryter sin resa till Rauma och lägger sig norr på Eckerö där Sabina legat ett tag nu.

Eriksson