KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

fredag, januari 07, 2011

Disney Dream är hemma

Den 4. januari anlände hon till Port Canaveral efter att ha krossat Atlanten.

Dom står som spön i backen nu, dom rekordbräckande kryssningsbåtarna. Vi har knappt vinkat farväl till Allure of the Seas innan en annan drömbåt lämnar Meyer Werft i Papenburg.

800px-Dream_boat_22

De senaste två åren har man byggt Disney Dream, den största båt Meyer någonsin levererat. Meyer Werft är ju välkänt för ålänningar också. Många av Viking Lines båtar har byggts där. Hundratals ålänningar har varit på dop- och sjösättningskalas i Papenburg genom åren. Vem minns inte dramatiken kring Europa, nuvarande Silja Europa,  nere på Meyer Werft när det begav sig.

Disney_Dream
Representanter för Disney Cruise line och Meyer Werft vid leveransceremonin av Disney Dream.

Med sina 340 meter i längd, passagerarkapacitet på 4000 och en besättning på 1500, är Disney Dream något mindre än världsrekordhållarna i storlek, Oasis-systrarna, men Disney Dream är, vad gäller tingeltangel och tidsfördriv för passagerarna, ett rekordfartyg på flera andra sätt. Hon har en 9-håls golfbana och virtuella simulatorer där gästerna kan spela fotboll, tennis, basketboll och golf. En 233 meter lång vattenrutsch slingrar sig från översta däck, ut över fartygssidan, genom skorstenen och slutar fyra däck längre ner där åkaren slungas ut i en sötvattenbassäng. Bland annat.

Disney Dream blev det tredje fartyget i Disney Cruise Lines flotta. Nummer fyra, Disney Fantasy, en syster till Disney Dream, ska Meyer Werft leverera nästa år.

Disney Dream ska göra sin första kryssning med passagerare den 26 januari.

Disney Dream

  • Name:
    Disney Dream
  • Owner:
    Disney Cruise Line
  • Operator:
    Disney Cruise Line
  • Port of registry:
    Bahamas
  • Ordered:
    February 22, 2007
  • Builder:
    Meyer Werft, Papenburg, Germany
  • Yard number:
    S. 687
  • Launched:
    30 October 2010
  • Maiden voyage:
    January 26, 2011
  • In service:
    January 26, 2011 (planned)
  • Status:
    In Service
  • Type:
    Cruise ship
  • Tonnage:
    128,000 GT (gross tonnage) Price Around $1,000,000,000
  • Length:
    1,115 feet (340 m)
  • Beam:
    121 feet (37 m)
  • Draft:
    26 feet (7.9 m)
  • Decks:
    16 (14 Passenger)
  • Installed power: 3 x 12-cylinder & 2 x 14-cylinder MAN V48/60CR diesel engines. 2 x 19 MW Converteam Motors
  • Speed:
    22 knots (maximum 24.7 knots)
  • Capacity:
    4,000 passengers
  • Crew: 1500

3 kommentarer:

Anonym sa...

Häftigt med dubbla skorstenar efter varandra

Eriksson

Kapten Haddock, sa...

Har för mig att vattenrutschen börjar i den ena skorstenen, går genom den andra, och slutar i en bassäng fyra däck längre ner. Men knappast har dom väl byggt en extra skorsten bara för rutschens skull. Ovanligt är det ju med två pipor på fartyg idag.

Anonym sa...

jo, men snyggt, kanske den främre pipan är redarhytten som Myrsten hade

Eriksson