KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

måndag, januari 10, 2011

Ett bra liv

beersailor

Kapten Kosing låg med sitt fartyg i hamn på en liten idyllisk söderhavsö. När han tog en öl på strandbaren observerade han en liten båt med en ensam fiskare ombord lägga till. På båtens botten låg fångsten, ett halvt dussin granna fiskar.

“Fina fiskar”, sa kapten Kosing, “hur lång tid tog det att fånga dom där?”

“Bara en kort stund, det kommer bra med fisk här”, sa fiskaren.

“Varför stannar du då inte ute längre och fångar mera fisk”, frågade kaptenen som alltid velat ha mycket.

“Nej, det här räcker till mat åt familjen i flera dagar.”

“Men om du skaffar mat åt familjen på en liten stund, vad gör du då resten av tiden.”

“Jag sover länge, fiskar lite, leker med barnen, sover en stund på eftermiddagen med min hustru och på kvällarna dricker jag lite rom, spelar gitarr och sjunger med mina vänner.”

Kapten Kosing fnyste: “Jag är kapten på egen skuta. Jag har ett fint hus, en snygg bil, båt och många ägodelar. Jag ska ge dej ett gott råd. Du skulle fiska mera och köpa en större båt och med överskottet från den större båten kunde du köpa flera båtar, en hel flotta, och du kunde låta andra jobba åt dej och förädla fisken. Du kunde kanske flytta till fastlandet och starta en konservfabrik. Ditt företag kunde bli värt miljoner.”

Fiskaren frågade:  “Och hur länge skulle allt det där ta?”

“Femton-tjugo år.”

“Och sedan?”

Kapten Kosing skrattade: “Sedan börjar det roliga! Du säljer företaget och blir miljonär.”

“Miljonär, verkligen, och sedan?”

“Sedan pensionerar du dej, flyttar till en liten söderhavsö, sover länge på morgnarna, fiskar lite, leker med barnbarnen, sover en stund på eftermiddagen med din hustru, dricker rom, spelar gitarr och sjunger med dina vänner på kvällarna.”

1 kommentar:

Fru Venus sa...

Jag gillar början och slutet, men inte de där 15-20 åren där emellan ;-)