KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

onsdag, januari 05, 2011

Mera järnmalm byter köl

utanför Eckerö.

Ålands sjöfart förtydligade vad RBD Think Positive och Eira sysslar med utanför Styrsingsudden (heter det så) i Eckerö bättre än vad jag kunde göra i min bloggpost om saken.

Artikeln i Ålands sjöfart hittar du under denna länk: http://www.sjofart.ax/sv/nyheter/tvingas_lasta_malm_till_havs/208

Nu händer det grejer utanför Styrsingsudden igen.


RBD Think Positive
RBD Think Positive

En av bloggens utkikar, Eriksson, (tack Eriksson, bra jobbat)  meddelar nu att Eira är tillbaka vid RBD Think Positive. Mycket riktigt. Eira har varit i Karleby och hämtat en ny last. I skrivande stund har hon några sjömil kvar. RBD Think Positive ska få mera järnmalm i rummen. Med en lastkapacitet på 80 000 ton kan hon ju inte bli fullastad med två Eira-laster á 19 000 ton men bloggen har förstått att detta är sista omlastningen. Vart RBD TP är destinerad efter detta är okänt, men det klarnar när hon programmerar sin AIS vid avgång. Bloggen håller koll!

Ms Eira anländer till Eckerö redd med den andra lasten av
järnmalm. Den gröna fyrkanten framför Eira är RBD Think 
Positive. Skärmdump från Marinetraffic.com kl 11 idag.
















Man kan undra vad den asiatiska besättningen på RBD TP tänker om lastningshamnen där de har legat en vecka. Båtsman ringer hem till flickvännen i Manilla:
"Magandang umaga! Här ligger vi till ankars i världens ände i Baltiska sjön och det är kallare ute än i frysfacket i ditt kylskåp. Några svarta bergklackar med mycket snö på sticker upp ur sjön på en sjömils avstånd i nordlig riktning. Ett otäckt ställe! Och kapten säger att det bor folk på bergklackarna också. Kapten får nog ursäkta, men det kan inte vara möjligt, det tror jag inte på. Paalam aking giliw!"

9 kommentarer:

Georg sa...

KUL inlägg! faktiskt i stil med att lasta olja i gulfen, som ankarliggande, där man inte ens såg land.

Donkeyman sa...

De har genomfört fler omlastningar. Därför att innan man började med den här operationen nere vid Åland så höll man på uppe vid "Vänta Litets Grund". Eller "Oernskoldsvik Roads" som det stod som destination på AIS.

Detta började redan minst en vecka före Jul. Men det tog en hel del tid eftersom de fick vänta på väder i dagevis. Så man flyttade omlastningen längre söderut.

Kapten Haddock, sa...

Var det Eira som opererade vid Vänta Litets Grund också?

Anonym sa...

Hejsan
Är den som vet vad STADIONGRACHT håller på och kör runt utanför Raumo, den körde väl visst på grund tidigare.

Eriksson

Kapten Haddock, sa...

Detta vet jag om Stadiongracht: Hon kom från Brasilien via Kotka till Raumo med last av kaolin (porslinslera)när hon, på grund av ett fel på styrningen, körde på grund strax efter midnatt den 29 december 2010. I söndags drogs hon flott av bogserbåtar. Nu ligger hon till ankars och länsar ballast för att kunna gå till kaj. Länsningen tar tid eftersom hennes ballastpumpar tycks vara utslagna. Det var meningen att hon skulle ha gått till kaj igår men som synes ligger hon fortfarande till ankars utanför hamnen. Det orediga AIS-spåret har hon nog gjort under och efter flottdragningen.

Anonym sa...

Enligt en bekant till mig som lyssnade på radiotrafiken så verkade det handla om tövel.

Man gick för långt förbi lotsplatsen (lotsen var på väg ut med ett annat fartyg). Efter tillsägelse från VTS om att de
inte fick gå in mellan bojarna utan lots ombord girade man åt det enda hållet där det inte finns vatten nämligen över 9,3m knallen. Man visste inte heller ombord att man grundstött utan befh meddelade att man fastnat i isen och skulle backa loss...

Kapten Haddock, sa...

Ja, där ser man. Tack för upplysningen.

Anonym sa...

Eriksson tackar för dom mycket utförliga svaren

Kapten Haddock, sa...

RBD Think Positive har avgått. Ais'en säger destination Skagen, Denmark så antagligen går hon har hon inte fått lossningshamn ännu.