KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

måndag, januari 03, 2011

Torpederingen av ss Kastelholm

Conny Andersson skickade text och bilder av ångaren Kastelholm. När jag började forska mer  om fartyget så vad finner jag? Jo, sammanträffanden av märkligaste sort och en bekräftelse på att det ibland är nästan kusligt hur allt hänger ihop. Jag återkommer till det men först Connys text:


SS KASTELHOLM
Orten Kastelholm förknippas ofta med en viss storhet, så gäller även i detta fall gällande skeppsredare Kurt Mattssons (Helsingfors) enorma lastångare ss Kastelholm.

Fartyget, som byggdes år 1907, var på 5332 grt och nästan 134 meter långt. Med andra ord en riktig bjässe på sin tid. Det ägdes av rederi Mattsson i Helsingfors under perioden 1927-1941 varefter det såldes till en skeppsredare i Lovisa. Största delen av besättningen var ålänningar.

Befälhavare ombord under lång tid var sjökapten Isidor Eriksson från Jomala. Han förde också befälet ombord då fartyget krigsförliste på Atlanten den 6 juni 1941. Det har diskuterats om Kastelholm sänktes av en mina eller en torped, men sentida forskare påstår att det sänktes av den tyska ubåten U 559.

En släkting till mig, Nils Gustavsson från Grannas i Brändbolstad, arbetade som styrman på fartyget före kriget och fotona kommer från hans album.

Conny Andersson

Tack för den texten, Conny. Jag kan tillfoga att enligt uppgifter jag hittat torpederades Kastelholm någonstans mellan Island och  Färöarna. Endast en man dog, 37 räddades och fördes iland till Torshavn. Fartyget var lastat med papper på väg från Limhammar (Liinahamari) till Sydamerika. Limhammar är hamnen uppe i Barents hav som tillhörde Finland från 1920 – 1944.

Kastelholm, Kurt Mattsson Helsingfors - Kopia
Ss Kastelholm var ett stort fatryg för sin tid. Hon byggdes på Bremer Vulkan i Tyskland år 1907. Hennes dimensioner var: längd 133,2 m och bredd 16,6 m. Ångmaskinen gav henne en fart på 10,5 knop.

Ägarhistoria:
(5)
Redare i Lovisa, ss Kastelholm, period: 1941 - wreck

[4]

Mattsson Rederi Ab, Helsingfors, ss Kastelholm, period: 1927 ~ 1941

[3]

Glover Brothers, London, ss Woron, period: 1921 ~ 1927

[2]

Andrew Weir & Co. (Bank Line, Inver Transport & Trading, British-Mexican Petroleum), Glasgow & London, ss Naimes, period: 1919 ~ 1921

[1]

Roland Linie (Globus Reederei), Bremen, ss Naimes I, period: 1907 ~ 1919

ss Kastelholm, redigerad - Kopia

styrmän, ss Kastelholm, Nils uppe till vänster - Kopia
Styrmän på ss Kastelholm. Nils Gustavsson överst till vänster.

Nå, sen började jag forska om ubåten U-559, den som sannolikt torpederade ss Kastelholm. Jag häpnade över vad jag fann. Mer om U-559 kommer snart i bloggen.

4 kommentarer:

Pettas sa...

Världen är väldigt liten när det kommer till kritan. Jag borde också skriva litet mera om speciella sammanträffande vad gäller min farfar, segelmakaren.
Det är intressant att följa dina fartygshistorier.

tycker en salt böna i bagarhuckle på norra Åland

Anonym sa...

Andrew Weir Shipping existerar ännu i denna dag som managementbolag. Tror att de äger fartygen Beachy Head&Longstone som har varit i trafik för Trafe/Finnlines under vissa perioder.

Anonym sa...

I boken "Klipp ur nuets historia" (Gidlunds 1993) skriver Barbro Alving på sid 193 om hur de på 'Astrid Thordén' tog med sig de överlevande från Torshavn:

”Men han var ännu inte hälften så melankolisk som gamle kapten Isidor Eriksson på ’Kastelholm’. Här kom han hem i civil kostym och utan skutan, som han haft som hem i tio år, men som sjönk för honom på sju minuter med en torped i vardera sidan, fast han noga höll sig utanför engelskkontrollen och gick den tillåtna tyska rutten med positionen angiven med jämna mellanrum. En man dränktes som en råtta i skansen, 48 timmar satt man i livbåtarna, kaptenens läppar är sönderspruckna av vattenbristen ännu när han berättar.”

Bo Vagner Højer sa...

Måske kan disse to artikler fra Australien interesssere: http://nla.gov.au/nla.news-article32343383 og http://nla.gov.au/nla.news-article94109030