KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

lördag, januari 08, 2011

Tally me banana

I Harry Belafontes kända calypsolåt från 1956 sjunger arbetarna som natten igenom lastat bananer på ett fartyg:

Come, Mister Tally Man, tally me banana
Daylight come and me wan’ go home.


Uttrycket “att talja” kommer från engelskans tally, att hålla räkning. Det klassiska sättet att talja är att rita streck på detta sätt: IIII i en tallybook.

En däcksare som farit med styckegodsbåtar känner väl till detta. Åtskilliga är de timmar han suttit vid lastluckan eller på kajen och taljat last av olika sorter. Ibland kan det vara riktigt roligt att talja. Som när jag som ung lättmatros blev skickad upp i slakterifrysrummen i en rad hamnar runt Islands kust för att räkna de frusna fårkroppar byns unga flickor lastade på traktordragna kärror. Det var när vi for med ms Fiskö runt hela Island och lastade frusna får för Stockholm.

Detta är alltså svaret på frågan jag ställde i föregående bloggpost och bloggläsaren Eriksson har svarat rätt.

Tally marks
IIII-systemet är bra om man ska räkna annat än frusna fårkadaver och bananer också.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan
Jag läste just minnen från Alandia Lynx och det var ännu en trevlig berättelse

Eriksson

Anonym sa...

Nu läste jag att jag svarat rätt på frågan att talja och känner mig hedrad och stolt.

Eriksson

Kapten Haddock, sa...

Tack, tack. Har många trevliga minnen från Lynx. Jag körde henne ca tre års tid på Nordsjön, i Medelhavet och Svarta havet. Men det var kriser också, vilket vevaxeln som står monumet utanför Alandiabolagen på Ålandsvägen bevisar. Det har jag skrivit om i berättelsen "Alandia Lynx' vevaxel" som också finns under fliken "Sjömän berättar."

Anonym sa...

Hej igen
Jo jag har läst repotaget både i ål.tidningen och på sjöman berättar, har läst alla "storys" du borde samla ihop dom och ge ut i bokform.
Kom det en ny vevaxeln från fabriken eller renoverade dom opp den "nya" som kaparna misshandlat?

Eriksson

Kapten Haddock, sa...

Den "gamla" vevaxeln visade sig duga. Dom mätte upp och kontrollerade den på Pielstickfabriken och skickade tillbaka den utan större åtgärder, så vitt jag vet.