KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

måndag, februari 14, 2011

Fascinerande fartyg

Denna blogg har flera gånger förut skrivit om den norska varvskoncernen Ulsteins revolutionerande fartyg. Varför?  Jo, därför att ämnet är så oerhört intressant. Ett sjömansöga ser omedelbart att det här är rätt. Vid gång i motsjö glider en en sådan här bog lätt genom vågorna medan en traditionell utlagd bog brakar in i sjöarna som ett gigantiskt magplask och därmed bromsar upp fartygets framfart.

Norrmännen har nog patent på den här bogen. Därför lär det dröja innan vi får se båtar andra än Ulstein-byggen med den här typen av förskepp. Annars hade bloggskrivaren gärna sett den här bogen på dom flesta nya fartyg, bland annat Viking Lines nybygge.

Fast Viking är inte kända för djärva grepp när de bygger nytt, precis. När Turella och Rosella byggdes med öppna bryggvingar höjde många på ögonbrynen. Öppna bryggvingar var gammalmodigt redan då. Deras nu beställda nybygge lär inte heller få azipods för framdrivning. Nej, gammalmodiga raka axlar ska det bli. Inget fel i det. Det är en 200 år gammal, välbeprövad konstruktion men dom flesta moderna passagerarbåtar byggs numera med pods, roderpropellrar, för framdriften. Pods ger bättre manöverförmåga och underlättar axeldragningar

Men Ulstein bygger X-bow båtar. Svensk Sjöfartstidning skriver:

Den norska varvskoncernen Ulstein har tecknat ett kontrakt med Eidesvik Offshore om leverans av ett IMR/Construction-fartyg (Inspection, Maintenance, Repair and Construction). Fartyget är av SX148-design och mäter 106,5 meter i längd och 24,5 meter i bredd, ska levereras i slutet av 2012. Fartyget får en maxhastighet på 17 knop och kan inhysa en besättning på 90 personer. Fartyget utrustas bland annat med en 100-tons kran.  Efter leverans påbörjar fartyget ett kontrakt för Statoil.

ulsteindesign
Foto: Ullstein

4 kommentarer:

BP sa...

När M/v Estraden byggdes betalade Engship extra för att få öppna bryggvingar..... Det hade varit billigare med täckta!!

Poddar har inte varit helt bekymmersfria i isen dessvärre. Fennica&Nordica har haft en hel del problem med poddarna. En del kryssningsfartyg har också haft problem. Men poddar när dom funkar är ju helt överlägsna. Däremot på ett lastfartyg får man svårt att räkna hem merkostnaden.

Kan tänka mig att VL väljer raka axlar för att det funkar bra och i de värsta väder så ligger ju passagerarfartygen vid kaj ändå.

Viktigt att få till en bra akter så att man kan "bryta" sig ut från kajen (tex Mariella). En sån manöver är omöjlig på Misida pga valvet i aktern.

Anonym sa...

De e bara att blåsa på med thrustern.... så att isen blir lagom bitar till groggen.

eriksson

Anonym sa...

Snygg e den inte, liknar på ett modernt strykjärn......

Eriksson

Anonym sa...

Angående fascinerande fartyg, det händer även inom andra segment.
Ta en titt på "City of St. Petersburg", forfarande är väl dessa PCC att anses som dom fulaste fartygen på böljan men lite har dom allt lyckats hyvla till dom...

Kristian