KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

fredag, februari 18, 2011

— Förbannelsen av att vara rik

har man ju med möda och skicklighet lyckats undvika genom livets seglats. Hade jag haft oturen att vara rik hade jag nog farit till Musik Shop och köpt en sån där tangentlåda åt flickan i Lettland. Det är ju inget napp på facebook ännu, men nu ringer jag på tangentbordet som Tony tipsade om, det som var i marknaden i bladet igår, i alla fall, sa Haddock åt frun vid teceremonin i morse.

Sagt och gjort. Telefonnumret gick till Ålands omsorgsförbund och där svarades att personen som kan veta mer om det utannonserade tangentbordet kommer på jobb klockan tio. Nu är det alltså spännande. Kanske det gömmer seg ett instrument där som Haddock kan ta med till lilla musikflickan i Auce.

Haddock har träffat flickan tidigare. Hon bor med sin mor och en förståndshandikappad bror i en mycket sliten och liten lägenhet i Auce. Mamman bjöd på kaffe. På mammans begäran tog flickan ner en sliten fiol som hängde på väggen och spelade ledmotivet ur filmen Titanic, My Heart Will Go On, så intet öga var torrt.
















Här spelar flickan i Auce My Heart Will Go On för Haddock & Häggblom under ett tidigare besök.

13 kommentarer:

BP sa...

Hejsan Ole,

Det var nästan så att mitt öga också inte hölls torrt bara av att läsa texten.

Om jag varit hemma så skulle jag nog ha fixat det på ena eller andra sättet. Men det är lite svårt härifrån bland raderna av Oligark-bilar i Bremerhaven!

Kapten Haddock sa...

Tack för omtanken, BP. Om en kvart får jag ringa till Ålands omsorgsförbund. Få se vad det ger.

Var ska du lossa oligarkbilarna?

BP sa...

Vi skall lossa dom i Kotka. Kan bli flera resor för UECC (Wallenius) framöver verkar det.

Nästa resa blir Kotka-Raumo-Ferrol-Santander-Zeebrugge-Kotka.

Georg sa...

Vad gäller instrumentet till omtalade flickan så deltar jag gärna med en summa pengar, om det blir fråga om att sala till ett inköp. Lite sent påtänkt, men i alla fall.
Överföring från min bank kan ske i efterhand - om någon lägger ut så länge, that is.

Anonym sa...

Det har länge funnits ett keyboerd på Emmaus i MH, vet inte om det finns kvar!

Anonym sa...

Det har länge funnits ett keyboard på Emmaus i MH, kanske det finns kvar?

Anonym sa...

Hej Ole.
Man blir ju lite orolig för att ett instrument som kostar bara 10 € inte är så bra. Jag har bett mina vänner som sysslar med musik att lägga upp din önskan i sin status på FB. Hoppas det löser sej innan ni åker. Jag bidrar också gärna med en slant.
Hälsningar Eva-Len

georg sa...

Jasså! där ser man hur lite en både tondöv och annars gravt hörselskadad vet om musik. Trodde det rörde sig om hundratals Euro! Men, frågar jag mig och håller med Eva-Len, om nu flickan ifråga är så pass kunnig så kanske det är aningen förnedrande att ge henne en leksak? med all respekt för goda tankar i ärendet.

Kapten Haddock sa...

Keyborden på Emmaus har vi tittat på. Den var för dålig. Tack, alla för att ni engagerar er. Vi ska vänta och se nu, jag har lite på gång. Vet mer efter klockan 14...

Anonym sa...

Hallo Haddock, det är mycket hedersam insats Ni gör, men om Ni far dit igen så kommer det säkert några nya önskemål på vad för saker man gärna vill ha, så när du kommer tillbaks så kasta ut en blänkare på vad som behövs så hinner vi se om i ladorna vad vi, grannen etc..

Eriksson

Todde sa...

Kan sätter gärna in en peng om det behövs också.

Fru Venus sa...

Kan inte polacken i musikaffären bidra med en inbytt? Hör av dig om du behöver hjälp!

Kapten Haddock sa...

Tack för tipset, fru V, men det börjar ordna sig. Det kommer rapport.