KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

fredag, februari 11, 2011

Suezkanalen, hur går det?

Världens alla skeppsredare vars fartyg nyttjar Suezkanalen sitter med örat mot den egyptiska ökensanden och följer med utvecklingen för varje minut. Det finns en risk att kanalen stängs. Det vore en katastrof för världshandeln. 15000 fartyg om året, ca 14% av världens sjöfart, passerar kanalen.

Fast det kanske är lika bra att stänga diket. Då minskar trafiken i Somaliapiraternas farvatten betydligt.  Men då får vi nog bereda oss på skyhöga oljepriser.

Krig, upplopp och elände är det jämnt och ständigt i den där delen av världen och kanalen har varit stängd två gånger förut under de 141 år den existerat. Det är nog bristen på grönska, hettan och all yrande ökensand som gör folket så illasinnade. Och så äter dom för lite fisk.

Det var när Egypten nationaliserade kanalen 1956 som problemen började. Redan 1957 stängdes kanalen i flera månader och åren 1967-1975 likaså.

Nå, den här gången understöder jag den unga generationen som kämpar för demokrati. Måtte revolutionen sprida sig till alla diktaturer där nere i världens anus.

Med en blygsam rodnad i anletet måste jag erkänna att jag, trots att jag seglade på USA – Fjärran östern 1971-1976, har passerat Suezkanalen bara en gång. Det var efter att kanalen öppnades igen 1975. Alla mina år på USA-Fjärran östern-traden gick vi runt Afrika. Så Godahoppsudden har man ju rundat några gånger.

Läs mer >>

Bainbridge_in_Suez
Krigsfartyg i Suezkanalen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Dom sa nyss på nyhetren att Mubarsck avgår och oljepriserna sjunker, otur att man just tankat den nyinköpta Limosinen.

Eriksson

Singelmamman sa...

Var i Egypten i mitten av januari, och fick höra att det kostar en miljon kr för att passera genom kanalen. Det är den absolut enskilt största inkomstkällan för Egypten. Så de vill kanske inte stänga den i första taget