KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

tisdag, februari 15, 2011

Tretton timmar bakom isbrytaren Bamse

Hennes trygga, breda akter påminner om rumpan på en Zornkulla. Klockan sju i morse kom hon mullrande och körde loss Simskälafärjan ur isens grepp vid Möckelö-kajen. Tretton timmar senare, i Långnäs,  kallade jag på VHF-radion upp kapten Höglund på Bamse, tackade för gott samarbete, kastade en sista blick på lilla reservfärja III som vi just hade förtöjt,  och klev in i den väntande bilen för att åka hem. Bamse fortsatte färden till Mariehamn.

Dagens uppdrag var: Kör Simskälafärjan från Möckelö till Töftö. Kör Ängösundsfärjan från Töftö till Ängösund. Kör Reservfärja III från Ängösund till Långnäs.

Simskälafärjan
Det började ljusna när Bamse och Simskälafärjan

Simskälafärjan1
passerade Birka Paradise som manövrerade till kaj.

Simskälafärjan2
Här korsar Bamse och Simskälafärjan snöskotervägen över Lumparn. Slut åkt här ett par dagar framöver. Mickelsöbergen i Vårdö i bakgrunden.

Tug Bamse
Bamse. Vindmöllorna på Båtskären skymtar i diset i bakgrunden.

Tug Bamse1
På Lumparn fick Bamse svårt. Isen var 40 cm tjock. Det gick ändå sakta framåt. Obsevera Prästöbron i bakgrunden.

Tug Bamse2
Lilla Reservfärja III i Ängösund passeras.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Såg att ni hade det lite tufft på slutet.

Mässkalle

Hulda sa...

Men si, det var väl ett riktigt och gulligt namn på en isbrytare.
Hulda

Anonym sa...

Bamse... går den på honung, skämt å sido, frågade du Höglund vart den där hotellbåten tog vägen, kommer ihåg att det fanns funderingar på det.

Eriksson

Anonym sa...

13 timmar bakom Bamse, den räkningen kommer att spräcka trafikministerns alla budgetramar!!!