KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

söndag, mars 06, 2011

Båtrenovering

är ju på gång i Haddocks verkstad, det vet bloggläsaren som följer med sin tid.

Efter köpet av ny motor till Hulda stod bloggskepparen inför ett delikat problem. Akterspegeln skulle byggas om för att passa motor med lång rigg. Det gamla motorspektaklet vid namn Johnson var kortriggad och den nya har lång rigg vilket innebar att akterspegeln behövde höjas med 95 millimeter.

Nu är det så fint ordnat i tideräkningens 2011:e år att allting som Haddock i sitt slingriga liv har gjort, håller på att göra, eller kommer att göra, har någon annan gjort tidigare och berättat om det på Nätet.

Således satt bloggskepparen några kvällar och läste på olika båtfora om hur andra har byggt om båtens akterspegel från kort- till långriggshöjd. En expert skrev: “Man sågar till en plywoodskiva i lämplig form, bultar fast den utanpå akterspegeln och börjar plasta. Man plastar så in i helvete (det skrev han inte) så att man plastar in hela plywoodskivan med bultar och allt…” Där slutade Haddock läsa och tog sig för pannan.

Efter att ha läst om ytterligare några fantasifulla lösningar på problemet konstaterade Huldas skeppare att inte stor hjälp fanns att få på nätet. Han tog till att fundera själv.

Så här blev det:

P1020992
Han lät svetsa ihop en konstruktion av 40 x 80 mm tjockväggad fyrkantprofil samt 6 x 50 mm vinkelprofil, allt i sjövattenbeständig aluminium.

P1020991
Konstruktionen bultades fast i…

P1020985

akterspegeln på detta vis med 12 mm syrafasta bultar. Nu är det ju inte färdigt med detta. Insidan av akterspegeln ska byggas på med 30 mm tjock plywood för att få en total tjocklek på 70 mm, vilket är så mycket som motorfästet tillåter, och en remsa 15 mm plywood ska epoxylimmas ovanpå aluminiumbalken för att få rätt akterspegelhöjd.

Huldas skeppare är nöjd med konstruktionen. Inget grisande med harts och glasfiber och akterspegeln går till och med att återställa till kort rigg utan större besvär. Det kommer rapport om det färdiga resultatet senare. Det kan ju finnas någon som söker information på nätet om hur man bygger om en akterspegel.

IMG_0044
Och när problemet med akterspegeln var löst tog Huldas skeppare sin sedvanliga promenad förbi slottet och kloströmmen och såg en förunderlig syn: En liten, blygsam fåra öppet vatten. Det ultimata vårtecknet!

Men var är fåglarna? Strömfåran ska ju vara full av skränande fjäderfä med simfötter.

6 kommentarer:

Fru Venus sa...

All is är kvar runt stugan, men över Ålands hav var det stora områden som hade öppet, djupblått vatten i lördags :-)

Anonym sa...

Sötvattenbeständig aluminium, finns sådant??? går det ihop mä syrafast???? E ju inte så duktig på stål däremot på komposit, blanda ALDRIG in trä i laminat utan det skall vara Divinycell eller liknande, t.o.m vattenfast plywood ruttnar.... så de så..

Mässkalle

Kapten Haddock sa...

Ackurat, därför förekommer ingen glasfiber i denna konstruktion. Det står SJÖVATTENBESTÄNDIG. Syrafast och aluminium går utmärkt ihop.

Anonym sa...

Sjöfåglarna är vid Svibybron, idag fanns det så mycket fågel att man inte såg vattnet.
Konstruktionen ser mycket lyckad ut, hur många knop får du opp träflytet i ? efter snurrbytet.
Sitter som bäst och tittar på fem rådjur utanför altanen men varför ser dom så ruggiga ut som om dom skulle ha skabb.

Eriksson

Kapten Haddock sa...

Snurrebytet sker på Hulda, en Terhi 520 Hardtop.

Anonym sa...

Jag har i.a.f fått byta ut syrafasta rör på några transbåtar för bräckt saltvatten e det värsta som finns.

Mässkalle