KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

tisdag, mars 01, 2011

Recept

på kapten Haddocks frökakor med lite kolhydrater har efterfrågats. Det kommer här:

Ingredienser:
1 dl krossat linfrö
1 dl skalat sesamfrö
1 dl skalat solrosfrö
1 dl pofiber
1 tsk brödkrydda
1 dl riven ost
2 ägg
2-3 msk olivolja
1 struken tsk salt
1 dl youghurt

Blanda väl, lägg degen på ungsplåt, bakplåtspapper under. Lägg ett till papper ovanpå degen och kavla ut till 5 mm tjocklek. Kanterna har en tendens att bli smuliga och ojämna efter kavling. Jämna till med en kniv. Sporra degen i passliga bitar. Grädda 30 min i 200 grader.

Kommentar:
Att kavla ut degen på ovanstående sätt är det enklaste men det vill bli smuligt i kanterna när du bryter det färdiga brödet. Bättre, men mera jobb, är att göra handflatestora kakor i lämplig form. (Jag gör kakorna i locket på en creme fraiche-burk.)

Gott, gott! Ät fyra kakor om dagen. Du skiter som en häst och magen mår förträffligt.
















Själv har jag blivit beroende. Jag blandar ihop kilovis av ingredienserna åt gången och förvarar i en plasthink med lock. När det är dags för bakning tar jag fyra kaffekoppar fröblandning och knäcker i tre ägg. Det tar fem minuter att göra färdig deg.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Bra fågelmat!

Kapten Haddock sa...

Hehe, faktum är att jag under experimentbakandet gav några kakor som inte blev så bra åt fåglarna. Dom älskade det. Talgoxarna började sjunga virila strofer.

Ragnarufus sa...

Du äter färskt bröd minst varannan dåg då? när degen innehåller ägg går det väl inte att spara brödet längre tid.
PS förövrigt tycker jag att materialet liknar det man använder som strö på.....

Esa sa...

Tack,
nu magrar också kaptenerna i riket.

Kapten Haddock sa...

Ragnarufus, det är ju knäckebröd, torrt. Räknar med att det har samma hållbarhet som Pirkkas knäckebröd. Det äldsta jag nu har i brödlådan är tio dagar. Det blir hårdare med tiden men annars oförändrad kvalitet.

Anonym sa...

Man börjar tro att Forssen håller på att få lite konkurans ang. matlagning......
Jag printade ut receptet idag,tack för det och tillverkning börjar ev. imorgon, men det ser mycket nyttigt och gott ut.

Eriksson

Fru Venus sa...

Så fort jag slutar skita ska jag börja baka.

Anonym sa...

Det låter gott, men är det bara jag som inte vet vad pofiber är?

Mvh Åsa

Fru Venus sa...

Tack igen, nu ska jag skriva upp det i min matbibel, kram