KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

onsdag, april 13, 2011

All systems go!

kan man säga. Träflytes motor, som varit på sjuårs-sevice i vinter, sitter på plats i motorrummet och är provkörd. Hydraulstyrningen har luftats och fått påfyllning av olja. VHF och autopilot testades idag. Träflyte flyter fritt men isen ligger obruten i sundet. Årets jungfrutur blir om en vecka, gissar en längtande besättning.

I år ska Träflyte segla med ny rederiflagga i babords rånock (läs: takfot)

9 kommentarer:

Anonym sa...

Ser snyggt ut Ole, det e väl Bigitta som fixat vimpeln??

BP sa...

Vad har du för framdrivning? Snurra?

BP sa...

Den övre flaggan är fin den undre får mig att se rött!!

Kapten Haddock sa...

Snurra, 25 hp. Hehe, gillar du inte seacommand.fi?

Anonym: Fixtjänst har fixat själva vimpeln, Birgitta har gjort texten.

Anonym sa...

Hej BP hur e det me synen?? den nedre e blå och inte röd

Eriksson

BP sa...

Du har säkert någon specialpropeller med mindre stigning till snurran antar jag?

Jo sen Partanen tog över blev det riktigt illa... Så vi skrev ut oss hela bunten. Inom några år får man förhandla om lönen själv ska du se.

Kapten Haddock sa...

Propeller med minsta tillgängliga stigning och största möjliga diameter, jo. Den drar nästan som en Fairplay-bogserare i Rostock.

BP sa...

Att bygga husbåt finns i bakhuvudet hela tiden men det finns ännu lite byggande kvar runt huset som kräver tid och pengar i anspråk.

I drömmens värld så skulle jag vilja en liten 10,5hp Nannidiesel i varje ponton och en kombinerad axelgenerator/elmotor. Med detta system skulle man kunna köra en del av dagen på batteridrift. Men detta skulle bli snuskigt dyrt... En annnan typ av pontoner som är mera djupgående behövs då.

Anonym sa...

Pengar e väl inget problem nu när Ni skall börja förhandla själva om lönerna så det e bara och bygg husbåten, hela bunten?? e de inkl. Racer??

Eriksson