KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

lördag, april 30, 2011

Åsnebryggor

Det kom ett mejl från Bosse Taipale:

Bosse Taipale Sund Åland

“Konsten att angöra en åsnebrygga
Hej Ole, på din blogg pratas det ibland om sammanträffanden och jag ser så oresonligt många att det resultera i det här dokumentet.

Bosse”

Idag lämnas ordet i bloggen åt den gode Bosse. Detta är inte något ni tjyvläser på jobbet. Ta er tid, läs och begrunda >>

12 kommentarer:

BP sa...

Mycket intressant Bosse!

Jag är dålig på släktskap men om jag inte minns fel så var min farmors mor Linnea från Vivarsby!

Pettas sa...

Det var ju en intressant infallsvinkel av Bosse T. Undertecknad som har skapat Segelmakarins Knäckebröd till minne av sin farfar John Sommarström är också släkt med kapten Haddocks hulda maka Birgitta. Vi har båda anor från Alexej Blomberg som var häradsdomare och bonde i Gesterby (Västergårds). Alexej var min mormorsfar och var gift med Aina f. Liljendahl i Kastelholm.
Min farfar John seglade och levde ombord på Moshulu i många år och fanns ombord som vakt när hon förtöjdes i Farsund i Norge den 10 april 1940 då tyskarna for över henne med bomblastade flygmaskiner. Han har själv beskrivit den tiden i intervjuer som Boje Sundblom på Ålandstidningen gjorde med honom i hans vindskammare på Mariegatan i Mariehamn.
När han gav intervjuerna under 1950-talet låg Moshulu, ”Big Mike” i Stockholm och användes som vetemagasin. En bedrövad John fällde tårar över hennes öde.
Om hon nu ligger i Philadelphia så blir jag väldig glad för farfars skull. Men å andra sidan så vet han det säkert redan, hans själ lär sväva under södra stjärnhimmeln i form av en evigt seglande albatross:D.
Min farmor Erika bakade åt folk i Mariehamn för att klara av att hålla deras stora barnaskara vid liv när hon inte visste var hon hade sin make på de sju stora haven

Många gemensamma nämnare bygger bryggor kors och tvärs.

Pettas sa...

äh, jag menade förstås broar....

Bosse Taipale sa...

Det stämmer BP, Linnea Holmström var min mormors syster. Deras rötter går tillbaka till Kumlinge, så Holmströms i Vivarsby var släkt med Einar Henriksson.
Om du tittar på sidan Holmströms i Vivarsby, på släktträdet, så kommer nog du också till slutsatsen att redan dom gamla Kumlingarna förstod sej på korsbefruktning och samproduktion.

Karin på Pettas, i Kurt Skogbergs Bogsvall och kölvatten så nämns Badnisse från 1950-talets Mariehamn. Farsan min körde Badnisse, som sommarledig långfartskapten.

Här är Moshulus webbsajt
http://www.moshulu.com/site/main.asp

Pettas sa...

Tack Bosse, för webbsajttipset!
Min kusin Kurt Skogbergs bok finns förstås här hemma så jag tittar in på Badnisse:)

Anonym sa...

Ja där ser man, jag som inte har någon som helst anknytning till Åland blir bekant mä den råbarkade Haddock mä fru tack vare Erik den XIV och Kastellholm, världen e bra liten....

Mässkalle

Anonym sa...

Just så, här var det släktkalas vilket e intressant, men jag å Racers anfader e "Greger Rahm" som är begravd på Lemström i Jomala och kallas för Jättens grav.
Borde även vara släkt från långt håll från Karis/Tenala med Eugene Schåman som knäppte guvenören Bobrikoff.

Eriksson

Kapten Haddock sa...

Härligt, så här ska en capstan dras. Med Bosses fina krönika och era sköna kommentarer blev den här dagen en höjdare. Vi har nu snart slutet av april tvärs om styrbord. Vi plöjer in i maj med flaggan i topp. För herr och fru H gäller brasa vid Jan Karlsgården kl 19. Och i morgon blir det tio timmars färjflytt för bloggskepparen. Det kommer rapport.

En skön valborgsmässoafton ska ni ha!

Kapten Haddock sa...

En åsnebrygga till.

Big Mike torde vara Mikael "Mikko" Sjögren som var respektingivande kapten på Yvette när jag var en liten parvel till mäskalle där... eller?

Bosse Taipale sa...

Nånstans beskrivs han som stor och respektingivande. Så...

Tack för en trevlig exponering och lånet av dina bloggläsare.

Kapten Haddock sa...

Tack själv! Både Robert E Hughes' och Lord Dufferins böcker finns nu i min läsplatta och ska bli härlig lektyr under kajutlampan i sommar.

Bosse Taipale sa...

Jag läste att den finska utgåvan kom till på en seglares initiativ, med motiveringen att det var passande lektyr i kajutlampans sken.