KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

onsdag, april 06, 2011

En mångsidig apparat



Nog är det ju riktigt märkvärdigt
att man kan producera såna här breda bilder med telefonen. Min iPhone har blivit ett oumbärligt redskap som jag nu också har med mig i sängen. Läser böcker och tidningar, kollar på film, lyssnar på ljudböcker, podradio ochsåvidare. Bekanta som inträder i reviret får alltid höra hur mycket jag uppskattar ajfånen. När jag igår demonstrerade telefonens finesser för en bekan frågade han till slut om den kan koka kaffe också.

Aha-upplevelserna står som spön i bolstret när jag liggande i kojen kollar de hundratusentals applikationer man kan ladda ner och förvandla telefonen till vindmätare, termometer, avståndsmätare, äggklocka, spelmaskin, sjökortsplotter, bilnavigator, nattkikare, filmkamera, filmklippningsapparat, bok, tidskrift, uppslagsverk, världskarta, kompass, anteckningsblock, kaloriförbränningsräknare och stegräknare medmera. Man glömmer nästan bort att det är en telefon. Och ingen dålig sådan. Efter att i tio år ha fumlat med en billig Nokia är man en stor beundrare av telefonen i iPhone som tänker själv, nästan. 

Snart har jag nog lärt apparaten koka kaffe också.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket fin bro på bilden, var me å byggde den början på 80-talet

Eriksson

Bosse Taipale sa...

Bron (och kulturmiljön) är i farozonen. Så här skrev Ålands Radio TV 9.3.2011:

"Bro över Finnö ström dröjer
Det dröjer ännu flera år innan landskapet har råd att bygga en ny bro över Finnö ström i Kökar. Det beskedet får kommunen som begärt en ny öppningsbar bro. Den nuvarande bron ligger intill skolan och förbinder den västra och östra delen av kommunen och är en av fyra broar på Åland med trädäck.
-Vi ska förstås fasa ut dem inom några år. Vi har gjort en del undersökningar där så att vi kan inleda en projektering när det blir aktuellt, säger trafikavdelningens biträdande avdelningschef Ian Bergström."