KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

onsdag, maj 18, 2011

Om Uno Ekblom

som for från Eckerö till New York i en niometers motorbåt har jag skrivit flera inlägg (1 2 3 4) här i bloggen och två artiklar (1 2) i tidningen Ålands sjöfart.


Följetongen om Uno Ekblom fortsätter. Det kom ett mejl från Lena Finnermark:
Hej.
Jag hamnade på din sida när jag sökte om M/S Eckerö. En av de som var med på båten var Stig Linderoth ( han ersatte Åkerberg som inte kunde följa med pga sjukdom) och var med från Klippan i Göteborg. Att han kom med sa han berodde på att han var den som hade passet klart av de sökande i Göteborg och att han svarade ja vid förfrågan om han var van med båtar. Vilket inte var så mycket sanning i.
Stig Linderoth född-17 arbetade jag tillsammans med i Sollentuna, Stockholm under -80 och -90 talet. Många roliga historier har jag hört från den resan.
I Göteborgs-Posten från torsdagen den 25 maj 1939 står följande " vid halvåttatiden i går kväll kastade M/S Eckerö loss från Klippans tullstation och svävade puttrande ut mot havet."
Den 13 juli var de framme.
Skivan du nämner heter "tre tappra män i en båt" text: Jokern och musik: Jules Sylvain. Insjungen av Gösta Jonsson. Totalt 6 verser. Någonstans i gömmorna har jag ett kasettband tror jag. Men noter och text har jag just nu bredvid mig.
Hoppas att du tycker det är kul med lite extra info.....
Må gott / Hälsningar Lena Finnermark

Jag svarade:

Hej Lena!

Tack! Detta var mycket trevligt. Jag kommer att göra en liten uppföljare om detta. Är det okej om jag publicerar din text i ett blogginlägg?

Med vänlig hälsning
Ole Lundberg

Lena svarade:

Hej igen.

Roligt att du är intresserad. Stig var ju inte bara min chef (persienntillverkare och montör) utan blev också en av mina bästa vänner.

Hela texten till "tre tappra män" bifogar jag. den är ju en berättelse på sätt och vis. Stig berättade att den tredje sköldpaddan kallad Atlanta lämnades i New York där den togs omhand av något ställe för ovanliga djur, kanske typ Skansen.

Hör av dig igen om du vill veta mer. Självklart kan du skriva om detta.

Mvh Lena


TRE TAPPRA MÄN I EN BÅT

1.
Där vågorna fräsa mot klippor och skär
och saltskummet stänker och yr,
där gingo tre sjömän och tänkte så här,
vid sken från en blänkande fyr.
Den båt vi har byggt kan vi lita uppå,
om motorn vill vila en stund då och då
vi hissar väl segel, så går det framåt
för tre tappra män i en båt.

2.
I storstaden friskt man med skepparen drev,
som skulle på stormig seglats.
ett dumdristigt tilltag” i bladen man skrev,
en varning är här på sin plats.”
Men skeppar´n han kände båd skuta och hav,
han tusan i olycksprofeterna gav.
Vi vet, att Atlanten är gropig och våt”,
sa tre tappra män i en båt.

3.
Så stävade Eckerö ut på den blå
och brusande sköna Atlant.
För Ekblom och Åström och Stig bar det å,
humöret var prima och grannt.
Så när det tog slut uppå strömming och sill
man preja en fransman, som fiska makrill.
Och gissa om fisken var fin, som vi åt”,
sa tre tappra män i en båt.

4.
Ibland stodo stjärnor på himmelens valv,
och brisen var stilla och ljum,
ibland var det grågrönt, så Eckerö skalv
i stormigt och saltmättat skum.
En morgon så hoppa ett badande gäng
uti oceanens violblå bassäng.
Vid rodret satt då Mister Autopilot
hos tre tappra män i en båt.


5.
När Åström en natt uti kajutan sov
han kastas av stormen med kläm
och ramlade arg ur sin jungfrualkov
Och sade: Nu simmar jag hem.
Tre män från Bermuda med kragarna å
Höll på att från restaurationen få gå.
Dä skamligt att så man kan bära sig åt
mot tre tappra män i en båt.

6.
Visst var det väl vemodigt nå´n gång ibland
att bara se himmel och hav.
Tre kärestor hemma, och långt ifrån land,
men radion ljuspunkter gav.
När längtan var framme och kvällen var mörk
så kom det en hälsning från herr och fru Björk
och dragspelet tona en ljuvelig låt
för tre tappra män i en båt.

7.
Med sällskap på vägen det var si och så.
Man skymta en ångares rök.
Bland soldruckna böljorna såg man uppå,
hur lekfulla tumlare dök.
Tre sköldpaddor me från Azorerna for,
en smet och en dog, till bedrövelse stor.
Den sista, Atlanta, blev kvar på sin stråt
hos tre tappra män i en båt.

8.
En dag över vågornas vitnande kam
ett ljussken man såg uti skyn.
Hurra, det är New York, nu har Onkel Sam
visst illuminerat i byn:”
Med storm både New York och Expo man tog,
så till och med frihetsgudinnan hon log.
Och världsstaden kläddes med pomp och med ståt
för tre tappra män i en båt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det var ett roligt inlägg, kanske det finns lite bilder oxå i gömmorna hos Lena ang. M/s Ecerö och dess besättning.

Eriksson