KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

lördag, juli 16, 2011

Rudolf Diesel,

båten alltså, skrev jag om igår när hon ankrade utanför residenset.
Denna blogg har ofta, ibland med Bosse Taipales hjälp, funderat över “åsnebryggor”, sammanträffanden, röda trådar, det faktum att nästan allt hänger ihop bara man letar djupt nog.

Åsnebryggan från motorjakten till dieselmotorns uppfinnare är bred och asfalterad.

Vem är då båten uppkallad efter?

Rudolf_Diesel
Rudolf Diesel

Wikipedia:
Rudolf Christian Karl Diesel, född 18 mars 1858 i Paris, avled 30 september 1913 under oklara omständigheter vid en drunkningsolycka i Engelska kanalen, var en tysk ingenjör och uppfinnare av dieselmotorn 1892.
Rudolf Diesel föddes i Paris som son till tyska föräldrar. Detta var en turbulent tid i Mellaneuropa, som tyskar i Frankrike blev Rudolf med föräldrar deporterade till England vid Fransk-tyska krigets utbrott. Han var mycket teknikintresserad hela livet och flyttade till Tyskland och den tekniska högskolan i München. Där blev han inspirerad till att bygga en egen motor. Han ville att den nya motorn skulle ha en hög verkningsgrad. Från början skulle motorn kunna drivas av många olika bränslen.
Företagen Fried. Krupp och Maschinenfabrik Augsburg framställde 1893-1897 den första fungerande dieselmotorn. Motorn kunde köras på billigare bränslen men den var större och tyngre än konkurrenterna. Den blev populär i stora fordon som tåg, lastbilar och fartyg senare också när ekonomin gick bättre kom den även snabbt till vanliga bilar.
Slut Wikipedia.

Haddocks forskning;
På kvällen den 29 september 1913 embarkerade Rudolf Diesel postångaren Dresden i Antwerpen för att åka till London i affärer som hade med tillverkning av dieselmotorn att göra. Han åt middag ombord och drog sig tillbaka till sin hytt vid 22-tiden, efter att ha beställt väckning klockan 6:15 följande morgon. Diesel sågs aldrig mera i livet.

Tio dagar senare hittade besättningen på den holländka fiskebåten Coertsen ett lik i havet. Kroppen var stadd i så stark förrutnelse att holländarna inte kunde lyfta den ombord. Besättningen genomsökte dock likets kläder och bärgade alla föremål de kunde hitta. Sedan lämnade man kroppen kvar i havet.

Senare kunde Rudolf Diesels son Eugen bekräfta att alla bärgade föremål, bland annat en plånbok, hade tillhört hans far.

Man har försökt förklara Diesels död på flera sätt. Ett är självmord på grund av dålig ekonomi. Ett annat är att olika affärsmän eller militära intressen ville ta kontroll över tillverkningen av dieselmotorn och slängde Diesel överbord. Ingen vet säkert.
Slut Haddocks forskning.

Diesels död var i alla fall ett tragiskt slut för en stor man. Men hans motor lever vidare. Bloggskrivaren sitter och kör två av dem på nätterna och den tredje används för transport mellan residenset och färjpasset.

Det började med lustjakten Rudolf Diesel. Det här kan vi kalla en präktig åsnebrygga.

3 kommentarer:

Bosse Taipale sa...

En skojig detalj är att han hade biodiesel i tankarna. Han kanske inte hade vegetabiliskt diesel i bränsletankarna men i tankarna. Stadsbussen må vara ett föredöme men den tycks inte vara en föregångare, som den utmålades som. Fast det är ju bättre att göra bränsle av fiskrens istället för odla nåt att göra det av.

Hursomhelst är det intressant att många sådana här goda idéer är så gamla.

Kapten Haddock sa...

Se där, en tydlig koppling mellan vad Rudolf Diesel hade i tankarna och vad Röde Orm kör med i tankarna.

Teuvo Vehkalahti sa...

Greetings from Finland. This, through a blog is a great get to know other countries and their people, nature and culture. Come take a look Teuvo images and blog to tell all your friends that your country flag will stand up to my collection of flag higher. Sincerely, Teuvo Vehkalahti Finland.