KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

måndag, augusti 01, 2011

Gatuprostitution för fyra miljoner femhundratjugoåttatusen pund?

“Hä, hä hä”, garvade haddock och klappade sig på låren så Träflytes kajutskott vibrerade. “Nog har jag fått skräppost, nigeriabrev och lockbeten om lättförtjänta pengar i hundratal från det bedrägliga cybersargassohavets grönslemmiga farvatten och grynnor men det här tar ändå priset!”

Så här lyder brevet som seglade in i Haddocks dator i eftermiddags:

God dag,
Mitt namn är Denis Rise jag jobbar med euron lotteri. Jag är gatuprostitution ditt stöd för en snabb överföring av 4.528.000 £ pund, bör du vara villig att hjälpa mig i detta projekt, och du kommer att ge mig bara 30% av dina vinster. Bara en kort, måste du registrera dig online: På grund av min position i företaget kan jag få det att hända att du skulle vara en vinnare av £4,528,000 GBP. Naturligtvis skulle alla kroppens vilja spela ett lotteri om säker på att vinna. Jag försäkrar er att vara en vinnare, ska du inte ta för givet denna gång i en livstid möjlighet eftersom vi båda står för att kollektivt vinna på detta på framgången av transaktionen. Skulle du vara villig att hjälpa mig i denna transaktion du svarar tillbaka. Observera att du INTE betala för att spela lotto, får jag betala för dig att spela.
Hälsningar,
Denis Rise.
de.rise@msn.com

Under brevet på svenska fanns den engelska versionen och den är naturligtvis språkligt bättre och mr Rise hade nog inte tänkt sig att ordet “soliciting” skulle bli gatuprostitution i det automatiska översättningsprogrammet.

My name is Denis Rise I work with the Euro Lottery. I am soliciting your assistance for a swift transfer of £4,528,000 GBP, should you be willing to assist me in this project, and you will be giving me just 30% of your winnings. Just a brief, you have to register online: Due to my position in the company I can make it happen that you would be a winner of £4,528,000 GBP. Naturally, every body would like to play a lottery if assured of winning. I am assuring you of being a winner, please do not take for granted this once in a life time opportunity as we both stand to collectively gain from this at the success of the transaction. Should you be willing to assist me in this transaction please do respond back. PLEASE NOTE THAT YOU WILL NOT PAY TO PLAY THE LOTTO, I WILL PAY FOR YOU TO PLAY.
Best Regards,
Denis Rise.

“Mister Rise, I wish you good luck!” sa Haddock och skickade mejlet till papperskorgen. Förresten, mr Rise är inte helt dum ändå. Han lyckades lura spamfiltret. Det kommer 30-40 skräpbrev om dagen till Haddocks e-postadress men tack vare gmails mördande slagkraftiga spamfilter vars effektivitet man kan ställa in själv, kommer dom aldrig till inkorgen. Detta slank alltså igenom.

Vill förresten göra lite reklam för Googles e-postprogram gmail. Bättre finns knappast.

4 kommentarer:

Fru Venus sa...

Ja du, försöka duger väl :-)) Jag får aldrig sådana där, men vi kör Norton

Kapten Haddock sa...

Märkligt. Norton kör jag också. dyraste versionen. Dessutom har jag Ålcoms spamfilter som också tar bort ca 1000 skräpmejl i månaden. Trots det så kommer (kom) det 40 skräpmejl om dagen. Så var det tills jag ställde in gmails spamfilter till att sålla bort alla mejl med kyrilliska bokstäver.(Jag har surfat mycket på ryska sidor och letat information) 80% av spammen försvann. Jag älskar gmail.

BP sa...

Jag kör hotmail för man vill ju inte ändra när man har adressen registrerad på så många ställen. Men deras spamfilterfunkar bra för jag får ingen spam alls!

Jag rekommenderar AVG virus program. Kostar ingenting och har hållit mina datorer fria från virus i många år! Om man vill finns en betalversion med mera funktioner. Till skillnad från Norton%McAfee så är AVG snabbare och diskretare.

Anonym sa...

Håller mä BP har heller inga som helst problem mä spam... Å gratis e det.

Mässkalle