KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

lördag, augusti 06, 2011

Sailmate– ett bra ruttplaneringsprogram

för sjöfolk i Svrige och Finland har lanserats.

Sailmate

Sailmate presenterar sig så här:

“Sailmate erbjuder gratis online sjökort i Sverige och Finland med vindprognoser, och information om gäst- och naturhamnar. Här kan du också planera rutter.

Efter din registrering, kan du beställa Sailmate Pro som ger dig tillgång till Sailmate ruttplaneringsprogram, femdygnsprognos för din destination, 12 timmars vindprognos, information om naturhamnar och många andra ruttmål.

Vi arbetar kontinuerligt med att uppdatera innehållet i Sailmate, och vi tackar för ditt tålamod!

Nautics Ltd är ett finskt mjukvaruföretag som utvecklar Sailmate, en unik service för båtfolk i Sverige och Finland. Nautics Ltd samarbetar med Sjöfartsverket, Finska Trafikverket och Meteorologiska Institutet samt Hamnen.se och Alandia Båtförsäkring. Sailmate lanserades i Finland i maj 2010 och Sverige i juni 2011.Användarna i Sailmate är en viktig del av utvecklingen, och över hundra användare har hjälpt till att testa programmet.

Det elektroniska sjökortet är bara ett verktyg och kom ihåg att alltid ta med aktuella sjökort!”

Jag har testat Sailmate lite och det är bra! Ruttplaneringen sker genom att man sätter en waypoint på startpunkten och en på målet. Sailmate föreslår så den optimala rutten. Precis som en bilnavigator, alltså! Båtens djupgående och höjd kan ställas in och programmet tar hänsyn till detta när rutten beräknas.

Basversionen, där man kan ruttplanera och få vindprognoser, är gratis. Sailmate Pro med utvidgade funktioner kostar 60 €/år och Sailmate Premium som också ska innehålla GPS-funktion kostar 60 €/år. För folk som har båtförsäkring i åländska Alandia är det mycket billigare.

När Sailmate blir färdigt bir det riktigt bra.

4 kommentarer:

BP sa...

Säkert bra bara folk lär sig att köpa ett båtsportskortshäfte och lär sig begripa vad som står där...

Ser en fara med att man alltid skall lita blint på elektroniken. Vad händer då man lekt slut på akkun till ajfånen eller tappat den i sjön? En liten rullning och laptopen far i durken... Vad gör man sen?

folk sätter inte ens in VHF:ar i båtarna längre och än mindre går på kurs för att använda dom.

Därtill om man ser på kompassen i en 200000 euros båt så skrattar man ju ihjäl sig omgående...

Fanns en artikle nyligen i HBL om det "nya" båtfolkets hjälplöshet på sjön när saker börjar skita sig...

Kapten Haddock sa...

Så sant, så sant, men man ska ju ändå inte låta bli att använda satellitnavigering. Det höjer också säkerheten. Jag vill absolut inte köra Töftöfärjan till Teijo utan min laptop med GPS- navigationsprogram, lika lite som du vill köra Misida med enbart kompass och radiopejl.
Jag minns, allt för väl, tiderna då vi navigerade med radiopejl och sextant. Jag har också varit på båtar där det inte fanns radar. Dom tiderna vill man inte ha tillbaka.

BP sa...

Absolut inte vill man ha de tiderna tillbaka!

Men inom yrkessjöfarten har det gått så långt nu att de nyutexaminerade styrmännen litar mera på ECDIS än på radarn...

Jag blev lärd av de äldre och förståndigare att;

1: Se ut genom ventilen
2: Kolla radarn
3: Används GPS:en (i dagens läge ECDIS)
4: Jämför vad du ser.

Problemet är idag med alla alarmer och inställningar av allsköns grunkor är att folk glömmer att titta ut genom ventilen och det är då det smäller...

Likaså kan det gå fel med en fritidsbåt om man inte kan de mest grundläggande kunskaperna och enbart förlitar sig på elektroniken.

Anonym sa...

Japp se vad som hände med Ålandsfärjan som rännde på Marbådan, fullständig utrustning fanns på bryggan ,utkik m.m men dataskärmen tog bort fokusen på styrman och så gick det som det gick.

Eriksson