KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

tisdag, september 20, 2011

En hedersam utmärkelse —

som numera verkar heta award  — har tilldelats bloggen av Pettas .Det gäller alltså att svara på sex frågor. Nu gör jag det:

1. Varför började du blogga?

I september 2007 hade jag fått min första knädator med mobilt bredband och ungefär samtidigt kom Fia, den  blåa Fiatbussen  till oss. Då sa exhibitionisten som bor i mitt sjövridna skrov: “Skriv blogg om dina färder, du har ju en del att berätta.”  Resultatet blev ett konto hos Blogger och en räkning från Ålcom på 200 euro för roamingavgifter under en två veckor lång bilfärd i Sverige och Danmark.

Den resan kan man läsa om här >>

2. Vad har du för mål med bloggen?

Att tillfredsställa exhibitionisten… (se ovan) och berätta något om livet till sjöss (Läs här >>) samt att förtälja att man inte alltid behöver vara så djävla mainstream (eng., men ordet finns numera i SAOL; företeelse som följer majoriteten)

3. Vilka bloggar följer du?

Pontus på oceanerna, Pettas och Fru Venus samt så många som möjligt av världens alla bloggar som har något att berätta.

4. Favoritfärg(er)?

alla dom som syns på bilden.

Shtandart

5. Favoritfilm?

Nä, det går inte. Det där ändras ju vartefter årsringarnas antal i skrovet ökar. En gång i tiden var Änglar finns dom? och The Sound of Music det bästa man nånsin hade sett. Man blev dock inte förälskad i Julie Andrews, hon var för “sval” men Brigitte Bardot var het. Hon gjorde dock lika dåliga filmer som Elvis Presley, jag såg några. Clint Eastwood däremot, det är väl en riktig karl?  Och jag har klappat Ingmar Bergmans gravsten på Fårö kyrkogård.

File:Unforgiven 2.jpg

6. Vilket land drömmer du om att besöka?

Nauru, därför att det, tillsammans med Monaco och San Marino, vilka jag redan besökt, tillhör världens minsta självständiga länder. (Vatikanstaten är minst men i min värld räknas den inte. Den är en klerikal konstruktion åt vilken jag rynkar pannan.) Tuvalu är också ett lilleputtörike som lockar.

nr

Republiken Naurus flagga

600px-Nauru_on_the_globe_(Polynesia_centered).svg

Naurus plats på jorden.

Nauru

Nauru

Trevligt att du valde mig, Pettas.

Och Pettas påminde just om att man som bloggare gärna ska skicka utmärkelsen vidare till några andra bloggare man följer och jag väljer härmed Pontus på oceanerna. Till att börja med. Pontus skriver en fin, lågmäld blogg som ger god inblick i livet till sjöss.

2 kommentarer:

Fru Venus sa...

Tack :-)) då vet vi det!

Pettas sa...

Jag är överens med kapten om det där med Vatikanstaten!:)
och så glömde jag berätta att du i din tur gärna får ge utmärkelsen vidare till någon du tycker skall utmärkas.

Trevlig resa!