KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

måndag, september 05, 2011

“Siddubarra, där ligger Birger Jarl

och uppgraderar brandsäkerheten”, konstaterade bloggskrivaren när han från Isabellas panoramafönster upptäckte den gamla skutan under giraffkranens långa hals i Gustav V – dockan på Beckholmen.

Lär dig mer om den hedervärda båten Birger Jarl >>

800px-MS_Birger_Jarl_Beckholmen_2011

Birger Jarl i docka på Beckholmen

Birger Jarl

Giraffkranen och Birger Jarl.

Stellan

“Backen ohoj, håll an springen!

Stellan1

“Oduglingar å rankfotingar, som fartygsbesättning är ni inte värda bottensatsen i en tunna rom, får väl göra fast springen själv!”

Under eftermiddagsräden i Stockholms parker igår övades fartygshantering med skipper Kidd. Han visar goda anlag. Vet redan hur man ska lägga till medelst spring från backen.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Finns det en förklaring till detta:
med en Quadruple ångmaskin med en effekt av 3300 hkr så gör BJ 15 knop och efter maskinbyte till en 6-cyl, MAN-B&W 4SA diesel med en effekt av 3800 hkr så gör BJ 12,25 knop

Eriksson

Kapten Haddock sa...

Ett fartyg blir tyngre med åren vart efter grejer plockas på. BJ har ju fått en helt ny överbyggnad över akterdäcket också. Dessutom "drar" en lågvarvig ångmaskinspropeller med stor diameter bättre än en
dieseldriven propeller med högre varv. Det här tror jag kan vara ett par orsaker men det vore kul om någon maskingubbe kunde förklara detta. Kanske du ska lägga frågan i forumet, Eriksson?

Anonym sa...

Tackar för, du har nog rätt men jag kastade in ebn fråga på forumet-

Eriksson