KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

torsdag, september 08, 2011

Viking vs Silja

Mariella 800px-Galaxy_Stockholm_2008

Motstridiga känslor river i  mitt sjövridna bröst när jag nu med nyförvärvad kunskap måste konstatera att Viking Line inte längre är min självklara leverantör av sjötransporter till Finland.

Silja/Tallinks båtar är fräscha, Åbobåten är i hamn redan klockan sju på morgonen och avgår tjugoochfemton på kvällen. Det passar en färjskeppare bättre än Vikings tider som ligger cirka en halv timme senare i båda ändar.

Men den allt överskuggande anledningen till att Silja i bloggskrivaren har fått en ny resenär är att på Silja Galaxy fanns ett jumbostort kar med BACON I FRUKOSTBUFFÈN!

Ingen frukost är värd 10,50 euro om det inte finns sprödstekt bacon på bordet.

Äggröran som hörde till var förstås lika värdelös som den på Vikingbåtarna men hör och häpna: det fanns en paj som mest verkade bestå av ägg och grönsaker och den var god!

En annan fördel hos Silja är att Helsingforsbåten ligger något närmare stadens centrum än Vikings dito.

Siljas kaj i Värtahamnen i Stockholm ligger däremot för långt från Södermalms höjder så dit blir det väl Vikingbåt även i fortsättningen. De få gånger man åker utan bil, alltså. Har man bilen med åker man naturligtvis med Eckerö.

Siljas läge blir ju heller inte sämre av att man kan knalla in på deras kontor i Mariehamn och köpa ett handpräntat (bara det!) årskort för tio euro och det berättigar innehavaren till femtio procents rabatt på hyttpriset på alla Silja/Tallinks båtar. Med nämnda årskort reste färjskepparna i onsdags till Åbo i en fräsch hytt för tjugotre euro per man. Priset utan årskortet hade blivit fyrtio euro per gubbe.

6 kommentarer:

Fru Venus sa...

Jag kan ju inte hålla med, har råkat ut för så mycket otrevligheter på Silja, av både personal och "passagerare" och baconet vet jag inget om, MEN, inte är det nåt längre till salutorget från Viking än från Silja??

Anonym sa...

Men herregud Haddock, jag har ju bokat min Helsingfors kryss redan på Viking Line men vis av erfarenhet så skippar vi den sk buffén och äter vår frukost i Food Garden.. Är benägen att hålla mä gr Venus beträffande distansen från de olika terminalerna till salutorget men skall man till saluhallenså e ju Olympiaterminalen närmast...

Mässkalle

BP sa...

Jag åker ju inte så mycket men jag är enig med Haddock! Viking har blivit omkörda rejält dessvärre. Vikings båtar börjar vara sunkiga undantagna Mariella&Cinderella som bär åren med värdighet!

Däremot håller jag inte med Haddock ang Eckerö för jag åker mycket hellre med Rosella!

Styrelsen måtte gräma sig över att man inte beställde en syster till XPRS som ju är knökfull och hämtar in pengar imotsats till andra linjer...

Samma verkar ju ske på Åbolinjen dessutom...

Kapten Haddock sa...

Jo,från båda båtarna är det väl ungefär lika långt till salutorget men när man från Vikingbåten måste gå 3-400 meter åt fell håll först så känns det längre. Men det är naturligtvis hyttpriset som är avgörande för mig. Där är det stora pengar att spara hos Silja/Tallink. Har inte kollat upp hur mycket rabatt ett Viking Club kort ger men knappast 50% på hytten.

Och igen - de nyare S/T båtarna, från Galaxy och framåt är mycket fräscha och fina.

Anonym sa...

Håller med Kapten Haddock till stora delar men, buffén på kvällsturen med S. Europa från Åbo är undermålig och når inte i närheten av Vikings standard. Alltså: Till Åbo på natten = Silja, från Åbo på kvällen = Viking.

Capt. Morgan

Anonym sa...

Nja, nog skulle jag säga att man hellre åker med Eckerö an Rolfen, jovisst har man byggt om den men,men vad gör det då maten är som den e, springa runt som yra höns med folk och sedan väga maten och få betala ett hutlöst pris.. nä då e Eckerö mycket bättre och nu kommer det mera förbundsskyltar, snart blir det väl numrerade däcksplatser om man skall åka ekonomiskt.
Jo då, jag har oxå smörgåsaktier i Eckeröline

Eriksson