KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

lördag, oktober 29, 2011

Hennes Högvälborna Madam Kanalvakt

kom majestätiskt rinnande nedför en femtio meter lång träbro, pratade högljutt och lät sig nådigt klias i pälsen. Hon är kanalvakt i Strömma. Kanalbrons teknikaliteter blandar hon sig dock inte i. Öppning av bron för passerande fartyg görs i Åbo, etthundra kilometer härifrån.

Kanalvakten i Strömma

Kanalvakt

Eftersom frun och Feliciorna verkar klara sig bra i residenset utan husse, dom är ju sjömansfamilj och vana, kanske dansar dom i detta nu på bordet, vad vet jag, så beslöt jag att stanna i Mathildedal över veckoslutet och spana in geografin. Idag blev det en länk med Transiten till Kimito, Dragsfjärd, Kärra och Dalsbruk. De två sistnämnda är ju hamnar vi besökt med husbåten och det var kärt att se hur där ser ut på senhösten.

Det blev några bilder:
Kimitoön>>

Till slut: Det lilla radhus jag bor i ligger i total mobilbredbandsskugga. Internet fungerar inte på datorn jag har med. Vart enda blogginlägg har, sedan jag kom hit för enochenhalv vecka sedan, producerats med ajfån/3G. Laddar upp bilder på webben gör jag oxå med telefonen. Fenomenalt, om ni frågar mej.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Om inte du slutar snart att skryta om den där ajfån/3G så kommer väl jag att införskaffa en fast jag inte förstår vitsen mä den....

Mässkalle

Haddock sa...

Vitsen...du kan läsa Landgången å Facebook å Haddocks blogg när du sitter på en stubbe i Jokkmokk å så kan du ligga på babords bänk i cockpit å låta tillerpiloten styra i stilla slör medan du väljer och vrakar bland bibliotekets utbud av böcker som du kan låna å läsa i telefonen å när du tröttnat på de kan du gå ner i ruffen å betala den där proviantfakturan till banken å när du gjort de kan du lyssna på Viva Espana eller barberaren i Sevilla å när du tröttnat på de kan du lysa ner i kölsvinet för att hitta den där kalla alen..., till exempel ;)

Anonym sa...

Hälsningar från en Iphone4-användare som just läst ditt senaste inlägg från 4:an och nu kommenterar från den. Så otroligt behändigt att kunna titta in var och när som helst utan att behöva vara hemma och sätta igång mitt tröskverk till dator. Kalla mej gärna Iphone-nörd. det tål jag.

Antonius.

Kapten Haddock sa...

Där ser man. å hör sen, Mässkalle! Du e bra du, Antonius...

Anonym sa...

Hmmmmmm ja ja, men vad kostar det att t.ex att vara uppkopplad, abbonemang m.m???

Mässkalle

Kapten Haddock sa...

30-40 euro/mån om man har alla tjänster. Billigare i Sverige, tror jag.