KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

onsdag, november 23, 2011

Fyrskepp

Medan jag skrev förra inlägget om fyrskeppet Storbrotten började jag fundera på om det finns några bemannade fyrskepp kvar i världen. Jag forskade lite i saken:
slide61s
Jag börjar med en bild av Elbe I, ett fyrskepp som de flesta sjömän av min generation har passerat och sett många gånger. Hon låg utanför Elbeflodens mynning nära ön Helgoland. Här passerar man när man ska ut från, eller in i, Kielkanalen, till Cuxhafen eller Hamburg.
Världens första fyrskepp torde ha varit Nore Sand som låg vid den farliga sandbanken med samma namn i Themsens mynning. Hon började tjänstgöra 1732. Hon fungerade väl och var till stor nytta för sjöfararna i Themsen mynning och redan 1736 placerades ett andra fyrskepp vid Dudgeon Shoal.
Resten av världen följde intresserat med britternas försök med fyrskepp och snart började sådana byggas över hela världen.
800px-Nantucket-lightship
Många fyrskepp har blivit kända, bland andra Nantucket LV utanför ön Nantucket vid USA:s östkust. Här passerade fartyg i trafik mellan Europa och New York. Den 15 maj 1934 seglade passagerarångaren RMS Olympic Nantucket LV i sank i tät dimma. Sju av de elva i besättningen omkom.
Besättningarna på fyrskeppen levde farligt. Påseglingar var inte ovanliga. Stormar slet av ankarkättingarna och sänkte skeppen. Det ställs oerhörda krav på ankarutrustningen på ett fartyg som ska ligga i öppet hav året om. De stocklösa patentankare som genomgående används på fartyg idag duger inte på ett fyrskepp. Här använder man skålankare som kan väga tiotals ton.
Portsmouth_with_mushroom_anchor
Skålankare på LV Portsmouth.
I början av 1900-talet fanns det kanske tusentals bemannade fyrskepp i världen. Idag finns inte ett enda. Man har byggt fyrar istället och där inte det går, på grund av vattendjup och annat, har man obemannade fyrskepp eller bojar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

I min gröna ungdom på väg ut genom Elbe så fanns där numrerade fyrskepp och eftersom det var första gången jag såg sådana stod jag vid relingen och kikade på dem, då kom styrman fram till mig och sa att jag skulle skynda mig och skriva till mina föräldrar för snart så skulle vi passera postbojen vid Elbe 1... Ja ja när jag stod där med brevet i hand och kikade efter postbojen så stod ett antal "kompisar" och hade roligt åt mig.....

Haddock sa...

Kul kommentar. Det finns nog en och annan sjömansgosse som blivit lurad på det där viset...