KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

fredag, december 23, 2011

Somaliska pirater håller tvåhundra sjömän som gisslan

medan vi firar jul.
Det finns många missförhållanden i världen åt vilka ni kan skänka en tanke när ni glöggar och tuggar er genom drivorna av fläsk på julbordet.

Själv tänker jag en stund på gisslan, 199 män och en kvinna, som framför gevärspipor hålls i fångenskap av somaliska pirater just nu.


Fiskebåten Shiuh Fu 1 som kapades juldagen 2010. Besättningens öde, 13 kineser, 12 vietnameser och 1 taiwanes, vet man ingenting om. Foto: EUNAVFOR >>

Sjöröveriet utanför Somalias kust har fått mycket medial uppmärksamhet de senaste fyra åren. Mindre har skrivits om dem som drabbas värst: sjömännen som hålls i fångenskap och deras anhöriga.

Tvåhundra sjömän från ungefär tolv fartyg sitter alltså denna jul i fångenskap efter att ha kapats av pirater.

Sedan EUNAVFOR i december 2008 bildades för att bekämpa piraterna har 2317 sjömän hållits som gisslan i medeltal i fem  månader. De 24 besättningsmännen på MV Iceberg har varit fångar i 19 månader. De är inte frisläppta ännu. Tredje styrmannen på Iceberg tog sitt eget liv redan efter sju månaders fångenskap och de andra ombord har svåra psykiska problem. Styrmannens kropp ligger i ett av fartygets frysrum men dieseloljan till hjälpmaskinerna som krävs för att köra kylaggregaten är slut för länge sedan…

Piraterna har dödat ungefär 60 sjömän och många fler har torterats och blivit skadade. 49 sjömän hålls som gisslan utan att längre vara kopplade till något fartyg, eftersom det har förstörts eller övergivits. Framtiden för de här personerna är oviss eftersom deras “värde” som gisslan är lågt då de inte längre är knutna till ett värdefullt fartyg.

Den senaste tragiska utvecklingen är att piraterna lovar släppa båt och besättning mot en lösensumma men när de får pengarna behåller de några av gisslan och kräver att fängslade pirater i sjömännens hemland ska släppas.

För närvarande sitter fyra sydkoreanska och sju indiska sjömän som gisslan efter att deras fartyg har släppts.

Det finns idag tre kapade fartyg som är körda upp på land och ligger som oanvändbara vrak medan besättningarna, totalt 54 man, hålls som gisslan.

Sjöröveriet i Indiska oceanen angår oss alla. Det ökar kostnaden för varje fat olja och varje container som fraktas genom området. Mellan 20 och 30 krigsfartyg från olika nationer finns i området men de kan inte göra mycket.

För det somaliska folket betyder det här att även skeppslaster med nödvändig hjälp från the World Food Programme (WFP) måste ha militär eskort, annars kapar piraterna fartygen som är på väg med hjälp till deras egna landsmän.

I ett längre perspektiv måste piratproblemet lösas av somalierna själva, det verkar inte gå på något annat sätt.

Under tiden sitter 200 sjömän framför gevärspiporna och undrar om de ska överleva.

Se en unik filmad intervju med gisslan >>

Alla fakta i detta inlägg kommer från gCaptain >>

Lista över fartyg i piraternas händer just nu från Safety4Sea:
22 Dec 11 - 10:36
Ships held by Somali pirates

* SOCOTRA 1: Seized on Dec. 25, 2009, in the Gulf of Aden. The Yemeni-owned ship had six Yemeni crew.

* ICEBERG 1: Seized on March 29, 2010. Roll-on roll-off vessel captured 10 miles from Aden. Crew of 24.

* OLIP G: Seized on Sept. 8, 2010. Maltese-flagged merchant vessel with 18 crew - 15 Georgians, three Turks.

* CHOIZIL: Seized on Oct. 26, 2010. South African-owned yacht hijacked after leaving Dar es Salaam. One crew member was rescued by an EU anti-piracy task force but two others were taken ashore as hostages and have not been heard from since.

* ALBEDO: Seized on Nov. 26, 2010. Malaysian-owned cargo vessel taken 900 miles off Somalia as it headed for Mombasa from UAE. Crew of 23 from Pakistan, Bangladesh, Sri Lanka and Iran.

* ORNA: Seized on Dec. 20, 2010. The Panama-flagged bulk cargo vessel, 27,915 dwt, owned by the United Arab Emirates, was seized 400 miles northeast of the Seychelles. Somali pirates rescued 19 crew members of the Orna after their hijacked ship caught fire last June.

* FAIRCHEM BOGEY: Seized on Aug. 20, 2011. The empty chemical oil tanker with its 21 crew was seized south of Salalah port in the Gulf of Oman. The 52,455 dwt Marshall Islands-flagged tanker is managed by Mumbai-based Anglo-Eastern Ship Management.

* LIQUID VELVET: Seized on Oct. 31, 2011. The Marshall Islands-flagged Greek-owned chemical tanker was sailing from Suez and heading to India when it was seized in the Gulf of Aden. The 11,599 dwt, owned by the Greek firm Elmira Tankers, was carrying 22 people on board.

* ARIDE: Seized November 2011. The fishing vessel was captured 65 miles west of Mahe. The two Seychelles crew are being held hostage by Somali pirates.

2 kommentarer:

Monica P sa...

Hej! Jag läser dina bloggar nu och då, hittade dit via andra bloggar.Jag bor i Grekland och där står det alltsom oftast i dagspressen om detta med piraterna.

Visst är det här problemet undervärderat! Det är ju rena kriget med människoliv och kapitalförstöring och terror.

Har man inte tänkt på att köra i komvojer eller liknande? Skulle man inte i dag kunna samordna transporterna någorlunda, och försvåra för piraterna?

Min väninnas äldste son (grek) har berättat om den stress han upplever när de passerar , och han är ändå på en jättestor båt.

Min man var till sjöss i sina unga år och då var problemet snarast usla efterkrigsbåtar och dålig betalning. Pirater var inget man gruvade sig för.

Kapten Haddock sa...

Tack för din kommentar Monica! Dina tankar om konvojkörning delas av många. Vi har diskuterat det där lite i forumet Frivakt här i bloggen.
Svårt att förstå varför EUNAVFOR/Atlanta inte har gått in för detta.