KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

lördag, januari 21, 2012

Carnival Corporation ska göra säkerhetsauditering

Som oljade blixtar reagerar dom, Carnival Corporation & PLC.  Det är nog för att  allmänheten inte ska mista allt för mycket förtroendet för dom efter Costa Concordia-katastrofen. Förlusten av Concordia gör dock inget stort hål i Carnivals flotta. Dom har över hundra båtar till i trafik.

Arbetet med auditeringen ska ledas av kapten James Hunn. Han får att göra, Jim Hunn. Carnival har 85200 anställda varav 75000 jobbar på båtarna!

James Hunn har meriter, han är: “A member of the American Society of Naval Engineers and the American Society of Mechanical Engineers, he earned his Professional Engineer’s License as a Mechanical Engineer and a U.S Coast Guard License as Chief Engineer Unlimited Tonnage/Unlimited Horsepower, Steam and Diesel Propulsion.”  (http://www.iftf.org/user/801)

Nu är ju inte kapten Hunn någon nybörjare hos Carnival heller. Han började redan 2002 som Vice President Corporal Environmental Complience. Före det tjänstgjorde han 32 år i amerikanska krigsflottan.

Carnival Corporation & PLC har under sina vingar:

Gruppen har 49.2% av den internationella kryssningsmarknaden .

En sådan här enorm koncern är säkert svårmanövrerad, kan man tro. Kanske lika svårstyrd som Costa Concordia. Bilden nedan visar händelseförloppet när man förlorade henne.

780px-Location_of_Costa_Concordia_cruise-ship_disaster_(13-1-2012)

3 kommentarer:

Fru Venus sa...

Varför svängde dom tillbaka?

Anonym sa...

> Varför svängde dom tillbaka?


Om hon hade sjunkit mitt på sjön, skulle det inte varit lika lätt att fotografera detta. Kaptenen var mycket vänlig mot journalisterna.

Kommer du ihåg hösten 1994 då Estonia sjönk. Då var det kallt, mörkt och blåsigt ute på sjön. Nu man kunde bara sitta på stranden och använda sina kameror.

Kapten Haddock sa...

Bra förklaring, anonym. Här är en till: När ett fartyg är så skadat att det hotar att sjunka är det en bra idé att köra upp på land. Kapten Schettino gjorde så. Han satte fartyget på grund för att det inte skulle sjunka på 100 meter djupt vatten, detta för att rädda fartyget och underlätta evakueringen. Och "svängde tillbaka" gjorde han egentligen inte för han hade inga motorer. Däremot fungerade thrustrarna så han körde fartyget sidlänges upp på stranden. Det tog nästan en timme. Denna "skickliga" manöver har kapten Schettino åberopat som en förmildrande omständighet eftersom den troligen räddade flera hundra liv. Många anser dock att Schettino skulle ha kört nära land och ankrat istället. Då kanske inte Concordia hade kapsejsat, bara sjunkit lungt och stilla och ställt sig på sjöbottnen. Allt är bara spekulationer, dock. Ingen vet, och Schettino gjorde säkert vad han trodde var bäst i det rådande läget. Och han kunde knappast gissa att fartyget skulle kapsejsa när det träffade stranden. Det har förvånat många att så skedde.