KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

söndag, januari 15, 2012

Costa Concordia

Medelhavet är djupt, kusterna är höga och de farliga grynnorna är få. Ändå kör man på grund. Med sorg i hjärtat minns vi hur grekerna sänkte “vår” Birka Princess.

I fredags vid 20-tiden CET satt nästan alla 3200 passagerarna ombord på Costa Concordia och åt middag när fartyget skakades av en kraftig smäll. En röst meddelade i högtalarsystemet att man hade problem med elektricitetsförsörjningen men att det inte var någon fara på färde. En timme senare hade fartyget 20 graders slagsida åt styrbord och senare kapsejsade hon och lade sig med styrbordssidan till vila på klipporna utanför hamnen på den lilla ön Gioglio.

Det har framkommit att Costa Concordia på sin färd från Civitaveccia till Savona inte alls hade sån nära Gioglio att göra.  Hon ska ha avvikit från rutten, kanske bara för att passagerarna skulle få se ön Gioglio på nära håll, varpå hon kom för nära revet La Scole som ligger en kilometer söder om Gioglio hamn.

Det är dyra saker dom leker med, befälen på kryssningsbåtarna. Costa Concordia kostade 450 miljoner euro när slutnotan betalades 2006.

gCaptain har skrivit en intressant artikel om azipods, det numera dominerande framdrivningssystemet på stora passagerarbåtar. gCaptain pekar på nackdelarna med azipods som framdrivning och undrar om de möjligen kan ha någon del i concordia-olyckan: http://gcaptain.com/loss-electrical-power-costa-concordia/?37470

Nå, vad det än måtte vara, “pojkstreck”, “visa sig duktig” eller bristande eltillförsel till azipoderna, som är orsaken till concordia-katastrofen ska det bli intressant att ta del av den pågående utredningens resultat.

Kaptenen Fransesco Schettino är i alla fall arresterad, misstänkt för dråp och för att ha lämnat skeppet långt innan alla passagerarna var evakuerade.

800px-Collision_of_Costa_Concordia_DSC4191

När Costa Concordia körde på grund slet hon med sig en stor stenbumling som fastnade i hålet i skrovet.

800px-Costa_Concordia_2

Costa Concordia, 290 m lång, 35,5 m bred, djupgående 7,8  m, satt i trafik i juli 2006.

Och slutligen kan man undra vilken slump som gjorde att Costa Concordia kapsejsade åt styrbord medan hålet i skrovet finns på babords sida.

4 kommentarer:

Fru Venus sa...

En bedrövlig olycka men nästan värst av allt är att kaptenen lämnade fartyget innan passagerarna!

Benny Pettersson sa...

Man försökte stranda henne vid vågbrytaren med styrbordsidan så det finns nog hål på båda sidor.

Kaptenen lär skall ha sagt att han var 300m från Isola Scole. På mitt sjökort skall detta vara en marginal på ca 200m Men är 300m mätt från ön Giglio ja då tar det.

Att kaptenen skall ha lämnat fartyget för tidigt skall ah setts av ett äldre par. Man menar att kaptenen gömt sig under en filt i livbåten. Detta påminner ju lite om scenen i Titanic när Bruce Ismay gömmer sig under en filt i en livbåt full med kvinnor och barn.

Jag tror nog att när kaptenen tillåts uttala sig och i någon mån ges tillfälle att försvara sig, att saken kommer att klarna. Jag tror ju inte att han hade så bråttom bort från fartyget för han borde ju ha känt till vattendjupet och kunnat räkna ut att fartyget inte skulle sjunka helt och hållet.

Det att man vill visa fina vyer för passagerarna händer ju också i våra vatten. Siljas&Vikings Helsingforsbåtar går ju ofta via Porkkala på sommaren när det är mycket folk ute på däck. Det är ju klart att det är en större risk än att gå via Helsinki kasun.

En sak är ju säker att sist var han ju inte eftersom man hittade levande människor idag.

Anonym sa...

Enl.intervju med skepparn i svt såsade han att han var bland dom sista och det e väl helt riktigt.

Eriksson

Kapten Haddock sa...

Jo, vi vet för lite ännu. Men jag har fått uppfattningen att skutan fick 20 graders styrbords slagsida ganska snart efter smällen och innan hon strandades. Jag tycker det låter lite märkligt, bara.