KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

lördag, januari 14, 2012

En sjuttioåring stupade i snöstormen

Nyss hemkomna från Las Palmas saknade Haddocks mat och dryck i skafferi och kylskåp.

“Vi far ti Mattssons å handla de första vi gör”, sa fru H över kaffekoppen i morse.”

“Åkej, jag går ut å startar åpp Fia.”

Haddock iklädde sig stövlar, vinterrock och karbus, stoppade fjärrkontrollen till garageporten i fickan och klev ut i snöyran varpå han yttrade:

“Siddubarra, stora granen ha stälpi å lagt sej rakt över vändplan, tur att de inga sto en bil under!”

IMG_0013

Precis där Haddock står med motorsågen brukar det ofta stå en bil.

Istället för proviantering på Mattssons blev det att starta motorsågen. Tre timmar och en kaffepaus senare var granen undanröjd. Takterna sitter i. Haddock lärde sig redan som trettonåring hantera sin faders motorsåg, en norsk Jobu som vägde tjugo kilo och faktiskt gick att få igång ibland.

Vid årsringarnas räknande visade det sig att den fallna granen är nästan jämngammal med Haddock.

IMG_2572

IMG_0025

11 kommentarer:

Pettas sa...

...och intet ont som inte har något gott med sig, nu fick ni ved att värma er med också. Grattis i efterskott till frun som har haft bemärkelsedag!

Kapten Haddock sa...

Frun niger och tackar.
Den där knotiga granen kommer att framkalla värme många gånger innan den är klar för spisen, jo. Jag har ingen maskinell vedklyv heller. Men en fin klyvyxa har jag.

Fru Venus sa...

Vi har elklyv om du vill låna :-)

Benny Pettersson sa...

Klyvyxa är prima motion. Har två fiskars en tvåhands och en enhands.

Tur att du såld transiten annars skulle den ha haft lägre tak nu!

Anonym sa...

Hade samma tur i morse kom 60 meter sen var det stopp en granjä--el över vägen bara och rycka igång sthilen och kapa, BP en klyvyxa är ett he---te at kvista och hugga av stock med, men 1 och 2 hand?

Eriksson

Benny Pettersson sa...

Jamen Eriksson inte trodde jag som kommer från en vindpinad grynna, att jag skulle behöva undervisa en karl från Jomala storskogar elementär yxkunskap!?

En enhandsyxa har kort skaft så att man håller den med ena handen och den andra stöder/håller man klabben med. På detta sätt slipper man plocka upp vedträna från marken varje gång.

En yxa med tvåhandsfattning dorvar man till klabben och plockar upp vedträna från marken varje gång.

Kapten Haddock sa...

Tack för yxlektionen, BP. Jo, exakt där jag står med motorsågen på översta bilden, där har Transiten stått i tre år...

Anonym sa...

Jo här i Jomala storskogar klyvs det med vänster/höger hand. Men vi behöver inte två yxor vi byter bara tag på skaftet när det klys i olika dimensioner men vi har oxå god hjälp av racers elektriska veklyv.Vid riktigt tjuriga knubbar e de kil och slägga som gäller
Men man undrar om det finns så mycket att klyva från en vindpinad grynna från vår östra skärgård?

Eriksson

Anonym sa...

För tusan fick just opplysningar att BP har röttren från Jomala "Jettböle"? så därav de otroliga kunskaper i yxanvändning som VI jomalkarlar har.

Eriksson

Benny Pettersson sa...

Jo förvisso tillbringade jag mitt första levnadsår i Grönbacka men jag känner ingenting av det mera!

Huset står kvar ännu iallafall sist jag såg det. Det är inte stort!

Följaktligen står det också Jomala som födelseort i mitt pass.

Anonym sa...

Med namnet Jomala i passet står Världen öppen för dig, finns inga problem eller frågetecken var man är från och innerst inne är du nog stolt över ditt ursprung, född jomalkarl alltid jomalkarl brukar man säga här i John Deere land.

Eriksson