KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

fredag, januari 20, 2012

Felaktigt sjökort orsaken till Sea Diamonds skeppsbrott

När Sea Diamond, ex Birka Princess grundstötte och sjönk vid ön Santorini den 5 april 2007 hävdade kaptenen att han trodde att fartyget befann sig på djupt vatten. Han påstod att det måste vara fel på sjökortet. Det visar sig nu att han hade rätt.

800px-Sea_Diamond_-_Against_Rocks

Hellenic Navy Hydrographic Office förnekade då, år 2007, att det skulle vara fel på sjökortet. Emellertid fick man order om att göra nya mätningar på platsen. Nu är resultatet klart och gjort offentligt.

så här ser det ut:

seadiamondgho

Bilden ovan visar det gamla sjökortet och hur befälet hade lagt sin rutt. Man trodde alltså att man skulle passera udden med 14 meter vatten under kölen. (Fartygets djupgående var 6 meter.) Avståndet från kurslinjen till revet är här ungefär 74 meter.

seadiamondakti

Det nya sjökortet. Revet sträcker sig i verkligheten 131 meter ut från bergväggen, istället för 57 meter enligt det gamla kortet. Det blev ödesdigert för Sea Diamond. Hennes styrbords sida träffade det utstickande revet, skrovet revs upp och hon sjönk.

Thira 673

Santorini. Revet som Sea Diamond körde på ligger strax till vänster om bokstaven N där det står N THIRA.

Men ändå. Att lägga sin rutt så att den går 74 meter från ett rev kan inte anses vara gott sjömanskap. Det verkar som om herrar kaptener i Medelhavet älskar att gå nära land. Se på Costa Concordia. Tänk att få sitt liv förstört, kastas i fängelse och bli en fördömd brottsling bara för att man inte väljer att gå några meter längre ut från land!

Rättegången mot kaptenen Yannis Marinos och fem andra befäl på Sea Diamond har skjutits upp i väntan på uppgradering av sjökortet och nu lär de väl frikännas och strid lär det väl bli om de 1,17 miljoner euro i böter som rederiet dömdes att betala för nedsmutsning av sjön.

Uppgifterna i detta inlägg kommer från GeoGarage.com

Inga kommentarer: