KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

måndag, januari 02, 2012

Las Palmas de Gran Canaria

har väl dom flesta varit till.

I ett teveprogram av typ frågesport – finns det något annat än frågesport och matlagning i teve numera? – råkade jag höra att svenskarna tar åt sig äran av att ha uppfunnit chartertrafiken för turister då flygbolaget Transair Ab lastade 54 passagerare i ett plan och flög till Las Palmas. Året var 1957.

När jag seglade lättmatros på Gustaf Eriksons kylfartyg ms Fiskö gick vi några veckor i skytteltrafik med tomater från Santa Cruz de Tenerife till Las Palmas.

En dag gled de vilda männen från Sandefjord in i Las Palmas hamn. Ett monstruöst valkokeri och ett dussintal därtill hörande harpunbåtar stannade för att bunkra. Flottiljen hade fångat val i Antarktis och var på väg hem till Norge. Fyrahundra valfångare som legat i Antarktis i månader intog hamnkvarteren. Den kvällen behövde inte vi från Fiskö betala för oss på krogen. Norrmännen bjöd. Annars tänker jag inte gå närmare in på hur det gick till på Las Palmas barer den kvällen…

Året var 1962. Kanske dags att åka tillbaka och kolla om Las Palmas är sig likt.

796px-Panoramic_view_over_Las_Palmas_(port)

Las Palmas. Vy över hamnen.

800px-Canteras_Beach-La_Puntilla-Gran_Canaria

Stranden Las Canteras i Las Palmas. 1962 såg det inte riktigt ut så här, vad jag minns…

RÄTTELSE: Efter att jag skrev ovanstående har det kommit information (läs kommentarerna) om att den första svenska charterflygningen gick till Palma de Mallorca. Flygningen till Las Palmas julen 1957 var nog inte den första men det var den som satte fart på charterflygningarna till Kanarieöarna.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det året viste man inte så mycket om tomater eller valfångst...
/Johan

Anonym sa...

Såg oxå en frågesport men där pratade man om att premiären gick till Palma på Mallorca och att man övernattade på vägen ner.
MasterMariner

Kapten Haddock sa...

Rätt, MasterMariner. Här har jag råkat ut för motstridig information. Det var nog till Palma de Mallorca den första charterturen gick men på Wikipediasidan om Las Palmas står det att "Julen 1957 tog turismen ordentlig fart då ett flygplan från det svenska flygbolaget Transair AB landade på Gandoflygplatsen med 54 passagerare ombord."

Det är säkert så. Flygningen till Mallorca måste väl ha inträffat före 1957.

Fru Venus sa...

Jag för min del hoppas att ni får varma, fina och underbara dagar :-) Sköt om er!

Mässkalle sa...

Har bunkrat på Tenerife jag 1959...

Mässkalle sa...

Faeeen blev feeeej, skulle vara Las Palmas ju......Så`n e jag