KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

lördag, februari 25, 2012

Är svenskarna kloka?

Det ser onekligen så ut. En osannolikt lång rad av uppfinningar som idag är vardagsmat inom sjöfarten har gjorts av svenskar.

Först har vi ju John Ericsson som “uppfann” propellern. Nåja, det var fler än han som i början på 1800-talet började fundera på att driva båtar med en skruvanordning men Ericsson blev den förste som bevisade att propellern var överlägsen skovelhjulet då han år 1843 monterade en propeller i ångfregatten Princeton och utmanade dåtidens kraftigaste hjulångare Great Western på hastighetstävling. Princeton vann och propellern hade kommit för att stanna.

Så har vi Gustaf Dalén med AGA-fyren som jag skrev om för några dagar sedan >>

Under första halvan av 1980-talet satt lotsen Benny Pettersson i Stockholm och pulade med transpondrar som skulle kunna överföra data över VHF så att fartyg automatiskt skulle kunna identifiera varandra på avstånd. Systemet vidareutvecklades av Knut Kjellström och tanken var att ett tiotal fartyg skulle utrustas med systemet. Med lite hjälp från Håkan Lans TDMA-länk fick vi så AIS, ett identifikationssystem som idag är standard över hela världen.

Det finns många fler: Kullager, bogpropellern, Stirlingmotorn, Kockums tyfon, Gunclean (spolkanoner för tankbåtar), skruvtransportören Siwertell för lossning av bulklaster, alla dessa grejer är uppfunna eller vidareutvecklade av svenskar.

Man blir nästan lite avundsjuk.

File:Ship-propeller.jpg
Propeller på ett medelstort lastfartyg.

File:Ships AIS display with lists of nearby vessels.jpg
AIS-display som visar en lista på närliggande fartyg.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Min far var på ASEAs utvecklingsavdelning och han berättade bl.a om den snurrande klarsiktsskivan som alla fartyg hade och som utvecklades av ASEA samt kranarna som var på fartygen istället för bommar..

Mässkalle

Anonym sa...

Nja, jag har en liten annan syn på detta:- Svensk teknikutveckling under trehundra år är från Regelskeppet Wasa till Jaktflyget JAS och resultatet av detta vet vi hur det slutade- fullständig ödestigert, men skiftnyckeln e ju bra att ha som oxå e en svensk uppfinning

Eriksson

Benny Pettersson sa...

Svensk ingengörskonst var enastående samtidigt som man får komma ihåg att Sverige var bland de få länder i Europa som inte var indraget i kriget. Istället för att bygga upp landet så kunde man uppfinna nya användbara saker...

Anonym sa...

Nja, Formellet sett så var dom inte indragna men, tyskarna hade fri lejd att passera landet, malmtransportena från norra sverige till den enorma tyska vapenfabrikerna höll obehindrat på, svenska tankfartyg bunkrade opp tyska marinen m.m. Sverige mobiliserade oxå opp toill 300.000 tusen man 1943? från 15.000.
Och givetvis hjälpte man även Finland med krigsbarn och övrig hjälp.
Träffade två st. FN-svenskar som tyckte att deras historia i början på 40-talet var svart, det kan man ha oxå ha åsikter om.

Eriksson

Anonym sa...

Malmtransporterna höll obehindrat på???? Alla svenska malmfartyg som sänktes då???
Givetvis hjälpte man även Finland med krigsbarn och övrig hjälp??? Hmm den övriga hjälpen var inte så liten den men jag vill inte här och nu gå i polimik på detta forum men kan nämna att jag just nu håller på att sätta in mig i ett ämne som jag varit intresserad av länge, hittade en nyutkommen bok som heter SVENSKHATET och Finlands två verkligheter.

Anonym sa...

Det finns en mycket intressant bok skriven av Orvar Nilsson som heter Finlands sak är vår och handlar om de frivilliga soldaterna från sverige som var på bla karelska näset så många som 8000 st, läs den.Även transportena över kvarken med material är oxå nästan en bortglömt kapitel, jo jag har läst mycket om det finska kriget men jag tar nog inte opp allt här. Jo nog sänktes en massa svenska malmtransporter men det sänktes oxå en massa andra fartyg.

Eriksson

Anonym sa...

Jag har bl.a gjort 2 resor till Karelen tillsammans med Orvar Nilsson där vi följde de svenska frivilliga i fotspåren från Svir till Tali/Ihantala samt Tienhara...

Mässkalle