KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

onsdag, februari 29, 2012

Hundra år med diesel

Den 22 februari var det 100 år sedan ms Selandia avgick från Köpenhamn på sin jungfrutur till Bangkok.

MS Selandia
Ms Selandia, världens första oceangående dieselfartyg.


Det speciella med Selandia var att hon var världens första stora lastfartyg utrustat med dieselmotorer. Hon hade två stycken åttacylindriga fyrtakts dieselmotorer på vardera 1250 hp kopplade till två propellrar. Med denna bestyckning gjorde hon 12 knop. Dieselmotorerna gjorde henne överlägsen dåtidens koleldade ångfartyg.

Selandia var föregångaren och 40 år senare var så gott som alla fartyg dieseldrivna.

Nu är det dags för bränslebyte igen. Vi är redan inne i LNG-åldern. Tar det bara 40 år innan dieseloljan är ute?

DNV: LNG energy of the future >>
Selandia 100 år >>

2 kommentarer:

Anonym sa...

http://selandia100.dk/galleri

http://www.yacht.de/ausruestung/neue_ausruestung/gas-geben-mit-propan-aussenbordern/a69431.html

Benny Pettersson sa...

Jag tror inte att LNG kommer att bli det enda alternativet. Stena&Wärtsilä håller på med ett mycket intressant experiment med att tillverka och köra på metanol. Metanolen tillverkas av LNG i sin tur. Fördelen blir att man kan köra med existerande maskineri men med renare bränsle. Kommer att bli attraktivt för de fartyg det inte lönar sig att bygga om.