KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

torsdag, februari 16, 2012

Lastbåten Phantom i sjönöd vid Öland

Foto: Kustbevakningen

Vid 21-tiden igår kväll lade sig Gibraltarflaggade Phantom till vila i sjön norr om Öland med kraftig babords slagsida. Sexmannabesättningen lyftes från fartyget med helikopter.

Läs mer >>

Phantom

Hela natten har Phantom drivit söderut. På morgontimmarna fanns risk att hon skulle driva iland på norra  Öland men kustbevakningens KBV 285 lyckades koppla en tross och förhindra detta. På förmiddagen anlände KBV 03 Amfitrite för att hjälpa till.

Phantom hade lastat timmer i Oskarshamn och var på väg till Casablanca.

I skrivande stund ligger KBV 047, KBV 496 och KBV 003 Amfitrite vid haveristen och avvaktar medan Phantom driver in i Kalmarsund med 0,3 knops fart.  Det här väcker frågor. Varför gör dom ingenting?  Eller, vi vet. Det är den gamla vanliga beslutsångesten som beror på oklarheter om vem som har ansvaret om något görs fel.

Och denna blogg har tidigare undrat varför besättningarna alltid ska lämna fartygen så fort det blir problem? Borde inte skepparen och ett par man stanna kvar på båten tills hon sjunker eller är bärgad?

KBV 003 Amfitrite är en av de tre supermoderna kombinationsfartyg som på kort varsel ska kunna hugga in och nödbogsera aframaxtankers, ta hand om stora mängder olja samt släcka bränder till sjöss. Amfitrite har seglat hela natten från Karlshamn för att nå haveristen medan systerbåten KBV 002 Triton ligger i Visby och kunde ha nått Phantom  på ett par timmar.

Läs mer om svenska kustbevakningens kraftfulla kombinationsfartyg >>

PHANTOM

Phantom  Bild från Marinetraffic

Inga kommentarer: