KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

torsdag, februari 23, 2012

LNG-tankers har använt naturgas som drivmedel i femtio år

Det kom en kommentar till mitt inlägg om naturgasdrivna fartyg igår. Bloggläsaren Kristian skriver:

“Finns en rätt stor mängd LNG tankers som även dom har gasdrift. Dom bunkrar ju dock inte LNG utan tullar lite på lasten, den sk boil off. Förr var det panna och turbindrift, numera samma typ av "Dual-Fuel" motorer som Vikings NB.”

Kristian har alldeles rätt i detta. Jag forskade lite. Världens första oceangående frakt av LNG gjordes 1959 då tankern Methane Princess avgick från Calcasieu River i Lousiana med 5000 ton LNG ombord och förde lasten till Storbritannien. Jag har inte lyckats utröna om man redan då i fartygets pannor brände gasen som avdunstar från lasten men klart är att det började man göra för mycket länge sedan. Därför var LNG-båtarna oftast ångturbindrivna. Avkoket från lasten eldades i ångpannor som drev turbiner för framdriften. När dieselmotorer för “dual fuel”, diesel och gas utvecklades tog dessa motorer över.

504371

LNG-carrier Havfru Foto: Shipspotting

En överraskande upptäckt jag gjorde: Redan 1973 byggdes den första LNG-tankern med dieselmotor för “dual fuel.” Hon hette Havfru och skrotades 2007. Tidigare namn var Venator och Vanda.

LNGtanker

LNG-tanker

3 kommentarer:

Anonym sa...

Och före det gengas både i båt och i bil
MasterMariner

Kapten Haddock sa...

Har du kunskap om i vilken omfattning gengas användes i båtar?

Anonym sa...

Sorry! Kommer i håg gengasen på bussar o bilar. Kände en yrkesfiskare som hade använt gengas i jullan, han finns dock inte längre bland oss men skjulet som han förvarade gengasveden i finns kvar.
MasterMariener