KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

onsdag, februari 15, 2012

Moby Freedom — Eckerö Lines nya båt

Rederi Ab Eckerö har som känt köpt ett nytt fartyg för linjen Helsingfors-Tallinn. Det handlar om Moby Freedom som ersätter ms Nordlandia på rutten. Investeringen kostar bolaget 90 miljoner euro, inklusive planerade ombyggnationer.

Bra! Tallink Superstar, vars osannolika färgsättning har fått min kamera att hoppa ur fickan varje gång jag sett henne i Tallinn eller på Finska viken, får en syster på rutten. Jo, dom är systrar, Superstar och Moby Freedom. Bägge är snabbgående färjor av den såkallade Moby Wonder-klassen. Det finns två systrar till i den här klassen, Moby Aki och Moby Wonder. 

Detaljkunskap om  Moby Freedom hittar du på Fakta om fartyg >>
Det här är snabba färjor som gör 27 knop. Jag har dom på bild allihopa:

MOBY_FREEDOM
Moby Freedom, nya Eckerö Line-båten. Foto från Marinetraffic

800px-Ferry_Moby_Wonder_in_Livorno_on_22_Feb_2011
Moby Wonder

800px-Moby_Aki
Moby Aki

800px-Tallink_Superstar_Tallinn
Superstar

6 kommentarer:

Benny Pettersson sa...

Jag har åkt Superstar. Fin båt med snygg design invändigt men man ser att det är betydligt sämre kvalitet på bygget än Star. I akterbaren upplevde jag de värsta skakningarna någonsin ombord på ett fartyg. Med full spruta gick det bra men när dom drog ner på spaken brakade helvetet löst... Folk gick därifrån och servtriserna var snabba att plocka av borden men trots det åkte en del glas i durken...

Anonym sa...

Har studerat bilderna men det måste nog vara den fulaste båtypen som någonsin byggts... ser ut som en Jhonnie Walker pava på ligg.

Eriksson

Kapten Haddock sa...

Där ser man. Dom här båtarna har 67 000 hästar i källaren och då kan det väl skaka men å andra sidan finns det båtar som har fler hästar än så utan att vibrationer är något problem.

Benny Pettersson sa...

Det är en jäkel på att ta last och utseendet påverkas ju av detta. Det blir ju inga fönster nedåt när det är bara lastdäck.

Jag hade bilen på tredje och översta lastdäck och jag körde av bland dom sista bilarna och då lastades det redan för fullt!

Kapten Haddock sa...

Jag kollade upp lastkapaciteten lite. Det är nästan ofattbart hur mycket last dom kan ta, Moby-systrarna. Titta här:

Viking XPRS: 185 x 27,7 m, 1000 lastmeter, 240 bilar.

Isabella: 171 x 27,6 m, 970 lastmeter, 410 bilar.

Moby Freedom: 175 x 27,6 m, 1950 lastmeter, 665 bilar.

Moby-båten är inte större än Viking XPRS och Isabella men tar dubbelt så mycket last! Hur det ens är möjligt begriper jag inte, men dom kör väl långtradare på två däck.

Benny Pettersson sa...

Ja dom lastar långtradare på mellandäck också. Tredje däck höj och sänkbart om jag minns rätt.